Milaan: over het designdebuut van Hermès en andere modemerken

Net als Armani en Versace waagt nu ook Hermès zich op de designmarkt.

De mode haakt zich, zoals gewoonlijk, collectief aan de designtractor. Soms met volwaardige meubelcollecties, soms met kleinere designprojecten, samenwerkingen of tentoonstellingen.

Het grootste debuut van de designweek is de eerste collectie met hedendaags design van Hermès. Het Franse huis, eigenaar van onder meer de cristallerie van Saint-Louis en tafelgoedspecialist Puiforcat, heeft een mooie reputatie in de designsector, maar waagde zich tot kort geleden nooit echt aan meubilair. Enkele maanden geleden lanceerde Hermès al enkele heruitgaves van art-decolegende Jean-Michel Franck, en deze week wordt die aangevuld met een collectie hedendaags meubilair. Die heeft in Milaan een eigen paviljoen gekregen, een papieren huis van de Japanse architect Shigeru Ban.

“Ik zoek altijd naar een oplossing voor een probleem”, vertelde Ban ons enkele dagen geleden over zijn architectuur. “In dit geval was dat: hoe transporteer je zo’n gebouw, want het is de bedoeling dat het na Milaan elders in de wereld te zien zal zijn.” (Antwoord: door te bouwen met papieren buizen met verschillende diameter die in elkaar kunnen worden geschoven: het volledige interview met Shigeru Ban verschijnt over enkele weken in Knack Weekend).

Bij de designers: de eminence grise Enzo Mari, misschien iets radicaler dan we van hem gewoon zijn (marmeren tafelblad, met leder bedekte poten), gevestigde waarde Antonio Citterio, en Denis Montel en Eric Benque. De productie gebeurt in de ateliers van B&B Italia.

When Objects Work

Denis Montel leidt RDAI, het departement binnenhuisarchitectuur van Hermès dat jarenlang werd geleid door wijlen Rena Dumas. De ontwerper heeft ook gewerkt voor het Belgische When Objects Work. Puzzle is een collectie dozen in massief zilver en zwart ebbenhout op een dito plateau, in een gelimiteerde versie van 50 exemplaren. In de herfst komt er een goedkopere versie.

Opvallend: de samenwerking van WOW met Montel is het allereerste project van RDAI dat niet Hermès als opdrachtgever heeft. WOW deed verder ook een ontdekking in Brazilië: architect Marcio Kogan, die drie schalen voor het merk heeft ontworpen (eentje in titanium en bamboe, eentje in koper en rubber, en eentje in hout en goud). Derde nieuwigheid bij When Objects Work is een glazen schaal van Richard Meier, de Bowl.

Belgisch hergebruik

Prada maakt geen meubilair, maar heeft wel een mooie traditie als het aankomt op organiseren van tentoonstellingen. Dit keer loopt in het voormalige fabrieksgebouw van de Fondazione Prada, waar ook de défilés plaatsvinden, de tentoonstelling Ex Limbo, een project van het Belgische team Rotor, dat vorig jaar ook het Belgische paviljoen van de Architectuurbiënnale van Venetië voor zijn rekening nam.

Rotor is gespecialiseerd in hergebruik en het toont in de zaal van Prada de restjes van de oude défilédecors van het merk. “Vergelijk het met spullen die je niet meer gebruikt maar die je toch liever niet weggooit omdat je eraan gehecht bent”, zegt de persverantwoordelijke. “Miucci Prada heeft sinds 1993 altijd alles bijgehouden. Die decorstukken staan voor belangrijke momenten in de geschiedenis van het bedrijf. De samenwerking met Rotor kwam er door Rem Koolhaas, die hun installatie op de Biënnale had gezien en vervolgens een ontmoeting met Prada heeft georganiseerd. Toen de mannen van Rotor de eerste keer langskwamen waren arbeiders net een show aan het ontmantelen. Ze vroegen zich af waar al dat materiaal naartoe ging. Zo zijn ze uiteindelijk in de opslagplaats van Prada in Toscanië terechtgekomen.” De erg mooie, brute maar nostalgische tentoonstelling loopt tot 5 juni.

Giorgio en Donatella

Trussardi, dat dit jaar zijn honderdste verjaardag viert, en pas nog zijn creatief directeur Milan Vukmirovic aan de deur zette, presenteert een project met Michael Young. De in Hong Kong gevestigde Britse designer groef door de archieven van het merk, met als resultaat een kleine collectie die volgens hem ergens tussen Oost en West moet worden gesitueerd.

Armani Casa, het meubelmerk van Giorgio Armani, loenst als vanouds naar hoteluitbaters in het Midden-Oosten. Ook Versace Home blijft een toch wel erg barokke, conservatieve woonesthetiek genegen. Maar het blijft altijd fascinerend om zowel Donatella Versace en Giorgio Armani van dichtbij te zien. Ze zijn hun eigen universum.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content