Milaan 2009: De trends

29/04/09 om 11:00 - Bijgewerkt om 10:59

Bron: Knack Weekend

Er werden dit jaar beduidend minder nieuwe meubels voorgesteld, en dan vooral door de gevestigde fabrikanten.

Milaan 2009: De trends

© Sofa voor B&B Italia

Er werden dit jaar beduidend minder nieuwe meubels voorgesteld, en dan vooral door de gevestigde fabrikanten. Vitra concentreerde zich op één lancering, de chaise Végétale van de broers Bouroullec, en bedrijven als B&B Italia of Poltrona Frau namen minder riciso's dan in het verleden. Jongere en kleinere merken met meer groeimogelijkheden, zoals het Britse Established & Sons, durfden wel nog uitpakken met gedurfde producten.

Eerlijk was het meest gebruikte cliché van de week. We werden om de oren geklopt met eerlijke materialen, eerlijke proporties, eerlijke lijnen.

Het is duidelijk gedaan met de meest excessieve uitdrukkingen van design, met de art nouveau nouveau en de neo-barok van ontwerpers als Marcel Wanders en Tord Boontje. Meubilair mag opnieuw functioneel zijn, en simpel is geen schande. Nogal wat fabrikanten keren terug naar de basics: ze concentreren zich op waar ze goed in zijn.

Het krachtigste discours van Milaan werd, niet voor de eerste keer, gebracht door Tom Dixon. De Britse designer publiceerde naar jaarlijkse gewoonte een manifest in krantvorm. Daarin nam hij dit keer de verdediging van utilitair design op zich. Zulk design is functioneel, stevig en eerlijk, maar ook anti-fashion.

Duurzaamheid is ook belangrijk: meubels worden opnieuw aangeprezen als potentiÃ"le erfstukken, waarmee je niet alleen je kinderen opzadelt, maar liefst ook je kleinkinderen. Een dure kast kopen is dan geen oppervlakkige folie, maar een wijze investering.

Duurzaam in de zin van ecologisch verantwoord blijft moeilijk. Een klein aantal bedrijven doet zijn best -een pluim voor Artek en SPC- maar doorgaans is ecodesign niet meer dan holle marketingpraat (vergezeld van kabbelende new age muziek en wat bamboeplanten).

De geest van punk, en de doe-het-zelfesthetiek die erbij hoort, was alomtegenwoordig in Milaan. Onder meer in het designaanbod van enkele modemerken: bij Diesel, dat meubilair en lampen uitbrengt in samenwerking met respectievelijk Moroso en Foscarini, of bij Maison Martin Margiela, dat in Milaan bij wijze van teaser zijn Parijse designafdeling nabouwde. We zagen er onder meer van nagels of winkelhaken gemaakte hangrekjes. Recup rules. Of ook nog bij Fendi, dat zich associeerde zich met de beurs Design Miami voor het evenement Craft Punk (zie 27 april).

Enkele kleinere trends: we zagen veel wolken (of waren het watjes)- onder meer in de ontwerpen van de Bouroullecs en de Campana's. Piet Mondriaan inspireerde Cappellini, voor heruitgaves van Fronzoni en Kuramata, en enkele geslaagde pronkstukken bij Versace (in pastelvariant).

Tafelontwerpers leken geobsedeerd door extrusie (in het bijzonder Konstantin Grcic bij Bd Barcelona Design). En printdesigners vonden troost in fractalen -opvallend bij onder meer Moroso en Foscarini. Bij Moroso was ook Afrika populair: de Amerikaanse designer Stephen Burks organiseerde een kleine tentoonstelling met Afrikaanse ontwerpers en stopte tegelijk een aantal recente klassiekers van het merk in typisch Afrikaanse waxstoffen.

Jesse Brouns.

Onze partners