Eerlijk duurt het langst

Enkele vroege indrukken van de designweek in Milaan op een rijtje.

Enkele vroege indrukken van de designweek van Milaan:

De crisis slaat wel en niet toe. Er is (op het eerste gezicht) beduidend minder volk in Milaan, maar nog volk genoeg. Het aantal exposanten lijkt niet verminderd, welintegendeel.

Veel fabrikanten blijven uitpakken met spectaculaire presentaties. De groep Poltrona Frau (met onder meer Cappellini en Cassina) showt voor het eerst in haar geschiedenis buiten de officiÔle meubelbeurs, in een verbouwde fabriek in Zona Tortona, de designzone in het centrum van Milaan.

Het aantal echt nieuwe producten is fors verminderd. Dat is vooral opvallend bij de grote merken, en het is niet noodzakelijk slecht nieuws.

Er was nooit zoveel aandacht voor nieuwe materialen, zoals bioplastics op basis van linnen of maïs, respectievelijk bij de nieuwe kleine Franse fabrikant en editeur DCS (in samenwerking met François Azambourg) en het Zweedse Södra (in samenwerking met Claesson Koivisto Rune). Philips is in Zona Tortona present met zogeheten organisch licht, de OLED-technologie.

Anderzijds noteren we een retour van recyclage en doehetzelfdesign. Zoals een van nagels of winkelhaken gemaakte hangrekjes bij Maison Martin Margiela. Dat merk maakt werk van een volwaardige homecollectie, die grotendeels gebaseerd is op het idee van recup.

Design en mode (en drank en auto’s) blijven met elkaar flirten. Maar in zijn jaarlijks, altijd interessante manifest pleit Tom Dixon dit keer voor design dat resoluut anti-fashion is.

De zakelijk leider van Tom Dixon, David Begg, schrijft in datzelfde krantje openhartig over de uitdagingen van de crisis. We schreven gisteren al dat eerlijk design het grote idee is van 2009. Dat geldt voor producten, maar evenzeer voor zakendoen.

De geslaagdste merklancering van gisteren was, wat ons betreft, die van Moustache, een klein Frans bedrijfje met uitstekende producten, aan verrassend lage prijzen, van Matali Crasset, Inga Sempé, François Azambourg en Big Game. Dat min of meer Belgische designcollectief presenteert een tubestoel die sterke herinneringen oproept aan de Ekstrem van Terje Ekstrom, destijds uitgebracht door het Noorse merk Stokke, en een van onze favoriete stoelen aller tijden.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content