Eén stoel is genoeg

Overleeft de designsector de recessie?

Overleeft de designsector de recessie?

De meubelindustrie kampt op verschillende fronten met moeilijkheden. Consumenten consumeren minder, en de immobiliÔncrisis heeft, logischerwijze, verstrekkende gevolgen voor meubelfabrikanten. Want er worden minder woningen, kantoorgebouwen en hotels gebouwd. En dus is er ook minder behoefte aan stoelen, tafels en fauteuils. Ook voor de nieuwe rijken van Rusland, het Midden-Oosten en China, de voorbije jaren nog gretig afnemers van pronkdesign, is het feest voorbij. Bovendien lijdt de designsector, net als de luxemode, aan een vertrouwenscrisis. Opulente, overprijsde meubels lijken een stuk minder begerenswaardig ? out of tune ? dan amper enkele maanden geleden.

Hoe reageert de industrie? Met flinke oogkleppen ? of met goede moed, zo men wilt. Dat valt onder meer af te leiden uit de mails die de designredactie van Weekend Knack de afgelopen weken mocht ontvangen naar aanleiding van de designweek van Milaan, die vandaag van start gaat. Ik kreeg de voorbije tien jaar nooit zoveel uitnodigingen voor productlanceringen, feestjes en randevenementen ? een aantal waaghalzen begint zelfs nieuwe merken (later meer daarover).

“Milaan is aan het evolueren van een professionele beurs naar een marketingcarnaval voor merken die niets te maken hebben met meubilair,” zegt de Britse designer en ondernemer Tom Dixon in de International Herald Tribune. Hij participeert zelf aan zo’n marketingstunt, voor een bekend champagnemerk. Belangrijker: als artistiek directeur van het Finse Artek is Dixon ook verantwoordelijk voor de markerendste uitnodiging van het jaar, voor een nieuwe, van gerecycleerd composietmateriaal gemaakte stoel van de Japanse architect Shigeru Ban. ONE CHAIR IS ENOUGH, staat er in grote letters op te lezen.

Het lijkt weinig waarschijnlijk dat er deze week een eind wordt gemaakt aan de overvloed van nieuwe meubels. Of dat er plotseling geen extravagante limited editions meer zullen worden opgevoerd (Baccarat en Flos beloven een glazen lamp van Philippe Starck en Jenny Holzer à 90.000 euro). De gevolgen van de recessie zijn vooralsnog hoofdzakelijk esthetisch: gedaan met de barok ? Marcel Wanders en Tord Boontje aan de schandpaal? ? en lang leve een nieuw, spaarzaam functionalisme. Eerlijk is, net zoals in de mode, het nieuwe toverwoord.

Jesse Brouns

Leen Creve en Jesse Brouns brengen de hele week verslag uit van Milaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content