Designweek Milaan op gang getrapt

13/04/10 om 12:07 - Bijgewerkt om 12:07

Bron: Knack Weekend

Reporters Leen Creve en Jesse Brouns brengen de komende week elke dag van over de Alpen verslag uit op KnackWeekend.be.

Designweek Milaan op gang getrapt

In Milaan begint vandaag met luid tromgeroffel de jaarlijkse designweek. Knack Weekend stuurt naar goede gewoonte reporters Leen Creve en Jesse Brouns de Alpen over. Ze brengen de komende week elke dag verslag uit op KnackWeekend.be.

De designweek is, net als de modeweken van Parijs en Milaan, een beetje een dubbele bedoening, op de grens van commercie en creativiteit. Voor de meeste participanten (fabrikanten en handelaars vooral) is dit de belangrijkste zakenweek van het jaar.

Voor een andere belangrijke groep (studenten en jonge ontwerpers) is Milaan één groot circus, om niet te zeggen een zuippartij. Dan zijn er de afgevaardigden van de culturele sector (musea, galeries, min of meer relevante overheidsinstellingen) en de marketingverantwoordelijken van bedrijven die eigenlijk niets met meublair te maken hebben, maar die zich wel willen profileren als gepassioneerd door design: modemerken en automobielfabrikanten, met name.

Ten slotte zijn er de reporters. Onze job is allicht fysiek de zwaarste -- we willen nu eenmaal alles gezien hebben, en in Milaan is dat een bijna onmogelijke taak (dit jaar zijn we van plan om, voor het eerst, de huurfietsen van Milaan te testen) -- maar ook de leukste.

We bezoeken showrooms en toonzalen. We peilen naar de economische situatie van de meubelsector. Die zou dit jaar lichtjes verbeterd zijn, maar nog verre van optimaal. We proberen nieuwe stoelen en banken. We praten met designers, kunstenaars en CEO's.

We lassen wat tijd in voor feestjes en recepties (komt Brad Pitt dit jaar ?). We proberen onze geachte collega's op een dwaalspoor te brengen (oker is erg populair dit jaar) en pogen af en toe, zij het geen drie keer per dag, een decente maaltijd naar binnen te gooien.

Bij wijze van vooruitblik geven we u hier alvast enkele producten en evenementen waar we bijzonder naar uitkijken.

Jesse Brouns:

1. Drop, het meubeldebuut van Junya Ishigami, de meest inspirerende Japanse architect van zijn generatie.

2. Design Vertigo, het door Design Miami en Fendi georganiseerde vervolg op Craft Punk van vorig jaar, met digitaal werk van Graham Hudson, rAndom International en Felice Varini.

3. De badkamer van Ronan en Erwan Bouroullec (waarvan we onlangs enkele stukken zagen slingeren in hun Parijse hoofdkwartier).

4. Een handvol heruitgaves van het Londense architectenduo Alison en Peter Smithson, en de heruitgave door Artek van de houten Sedia, een ontwerp van Enzo Mari uit 1974 (Mari is, in velerlei opzicht, de meest relevante ontwerper van het jaar).

5. FoodMarketo, de door Max Lamb ingerichte everyday life market van het Spaanse Apartamento Magazine.

6. De Memory stoel van Tokujin Yoshioka voor Moroso, gemaakt van een soort zilverpapier, en hopelijk net zo mooi in het echt als op foto.


Leen Creve:

1. Een stoel die er geen is van de Chileense architect Alejandro Aravena die eerder naam maakte met zijn architecturaal businessplan voor sociale woningen in Zuid-Amerika. Hij brengt de polyamide band (want meer is het niet) uit bij Vitra. We hopen niet omver te rollen bij de test.

2. Een als e'pack collection aangeduide collectie van de Franse Jean-Marie Massaud voor het bij ons vooralsnog onbekende Amerikaanse meubelmerk Environment dat erg chique ecologisch hoogscorende meubels uitbrengt.

3. Effeto Castiglioni, een verzameling unieke maquettes van de Italiaanse architect-designer Achille Castigilione in het -ondertussen welbekende hoekpand van het meubelmerk DePadova (dat nog steeds meubels van hem in productie heeft).

4. Geregeld nodigt Spullenhulp Belgische ontwerpers uit om met spullen uit hun afvalbakken nieuwe meubels of gebruiksvoorwerpen te maken. Net hetzelfde gebeurt nu op internationaal vlak door Droog. Niet alleen Sofie Lachaert en Luc d'Hanis brengen een stuk voor de Saved-tentoonstelling, maar onder meer ook Ted Noten, Stefan Sagmeister en Maison Martin Margiela dragen hun steentje bij.

Leen Creve/Jesse Brouns

Lees meer over:

Onze partners