Eerste flagshipstore Cassina geopend in Brussel

03/11/11 om 14:35 - Bijgewerkt om 14:35

Bron: Knack Weekend

Het Italiaanse designmerk toont in zijn Brusselse showroom in Europese première heruitgaven van Rietveld, Le Corbusier en Perriand.

Eerste flagshipstore Cassina geopend in Brussel

© Cassina

Het Italiaanse designmerk Cassina opent in Brussel een enorme flagshipstore. Doel is de liefhebber van 'redelijk modern' over de streep te trekken. Want Belgen, zo blijkt, zijn fan van design. Ook al weten ze het zelf nog niet.

Het is bekend: Belgen investeren graag in bakstenen. We kunnen ons met hetzelfde basisbudget ook meer veroorloven dan de meeste van onze Europese buren. Minder bekend is dat we voor de inrichting van onze woonst vaker dan onze buren kiezen voor design. De omzet in de Belgische meubelindustrie wordt geraamd op 3,5 miljard euro.

Designmeubels vertegenwoordigen ongeveer vijf procent van deze (versnipperde) markt. "Dat lijkt weinig, maar in feite is het uitzonderlijk, als je vergelijkt met Frankrijk, Duitsland en Nederland", zegt Alessandro Buffoni, manager van Cassina Benelux. Ons land telt ook een groeiend aantal miljonairs, ondanks de crisis. Sinds 2010 zouden er meer dan 75.000 zijn, ruim duizend van hen zouden meer dan 22 miljoen euro hebben. Hun financiële toestand is dus recessieproof.

Jong geleerd, oud gedaan

Om meer te weten over de koopmotieven van Belgen liet de Italiaanse fabrikant een onderzoek uitvoeren bij tweeduizend personen. Daaruit bleek dat één op vier Belgen interesse heeft voor design. En dit zowel in Vlaanderen (met daarin ook de resultaten voor Brussel) als in Wallonië. Het gemiddeld inkomen van een 'design addict gezin' bedraagt zo'n 4000 euro netto per maand.

Zeventig procent van de ondervraagden in de leeftijdsgroep 18-28 jaar geeft aan een uitgesproken belangstelling voor design te hebben, ook al kunnen ze het zich financieel nog niet veroorloven. Maar als ze zo jong al gebeten zijn, is de kans groot dat ze later overgaan tot een duurdere aankoop. Twintig procent van de respondenten zegt tot 2000 euro per jaar te investeren in meubilair, maar voor de helft van de ondervraagden ligt dat bedrag onder de 500 euro per jaar.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het eerste criterium voor aankoop niet de prijs is maar de kwaliteit. Men wil dus mooi meubilair dat ook duurzaam is. Wat zich vertaalt in een duidelijke voorkeur voor modern maar 'veilig'. Voor echt extravagante dingen zijn er zeer weinig kopers. Heruitgaven van klassiekers daarentegen blijven scoren: de beroemde ligstoel LC4 van Le Corbusier wordt herkend door de helft van de respondenten. Eén op vier Belgen kent zelfs de naam van de ontwerper. Maar de logo's van grote designfabrikanten worden slechts herkend door amper één procent van de respondenten. Dat is natuurlijk goed nieuws voor de namakers van klassiekers, die daar dan ook gretig gebruik van maken.

Eigen gezicht

"In het licht van deze resultaten is het duidelijk dat we onze omzet niet zullen verhogen door de kwaliteit naar beneden te halen en de prijzen te drukken. Wel door ons merk en onze producten beter bekend te maken bij de Belgen", concludeert Alessandro Buffoni. Daarom zal het Italiaanse designhuis, dat deel uitmaakt van de Poltrona Fraugroep, zijn distributienet in België reorganiseren. Eerste stap is het opzetten van een filiaal in Brussel, waarlangs voortaan alle bestellingen voor de winkels zullen passeren. Maar nog belangrijker is de opening (12 oktober), in samenwerking met Dominique Rigo, van een eerste flagship store in een meesterwoning op de Louizalaan 154.

Terzelfder tijd wil Cassina de banden met de multimerkenverdelers aanhalen door het upgraden van hun shops in the shop, maar ook door samen thematische tentoonstellingen op te zetten. Buffoni: "In een flagship store kan een merk zich helemaal voorstellen zoals het dat zelf wil en wordt de bezoeker ondergedompeld in die unieke belevingswereld. De detailhandelaar van zijn kant heeft het voordeel van een nauwe relatie met de klant. Beide benaderingen zijn complementair. De extra zichtbaarheid en bekendheid via onze flagship store zal iedereen ten goede komen." Te beginnen bij de aandeelhouder, want het merk wil zijn investeringen rendabel maken en mikt op een verdubbeling van de omzet op vijf jaar tijd.

Cassina, dat de rechten verwierf op de productie van cultontwerpen van onder meer Le Corbusier, Franco Albini en Frank Lloyd Wright, zal in zijn nieuwe showroom over drie verdiepingen en een totale oppervlakte van meer dan achthonderd vierkante meter, uitgebreid aandacht besteden aan zijn Home- en Contractcollecties.

Daarnaast worden in wereldpremière de nieuwe heruitgaven van de meubels van Charlotte Perriand en Gerrit Rietveld gepresenteerd. Vaste waarden die bij ons Belgen erg in de (goede) smaak vallen.

Isabelle Willot

Cassina, Louisalaan 154 in Brussel.

Onze partners