Deyan Sudjic: ‘Driedimensionaal printen is de toekomst’

“Wat design zo boeiend maakt, is dat het niet verbonden is met één technologie”, stelt de directeur van het Londense Design Museum.

Waar gaat het heen met de meubelwereld? Welke zijn de belangrijkste evoluties? Wij polsten hierover enkele hoofdrolspelers in de sector: een fabrikant, een museumdirecteur, een ontwerper, een levende legende en een woonwinkelier.

Aflevering 4: Deyan Sudjic (directeur Design Museum London): “Er komt een post-objecttijdperk aan”

Deyan Sudjic is design- en architectuurcriticus in hart en nieren. Hij was oprichter van het architectuurmagazine Blueprint, werkte bij Domus, schreef voor The Observer, gaf les aan Kingston University en is betrokken bij Urban Age. Nu is hij directeur van het Design Museum in Londen, dat opgericht werd door Terence Conran (ontwerper, schrijver en stichter van Habitat). Een expo over Conran zal dit najaar in dat eigenste museum gehouden worden.

Er zijn ook verhuisplannen: vanaf 2014 zal het museum niet langer gevestigd zijn op de zuidelijke oever van de Thames, het krijgt een nieuw onderkomen vlak bij het Victoria & Albert Musem in Kensington, in het voormalige Commonwealth Institute. Het interieur zal aangepakt worden door architect John Pawson, de omgeving door Rem Koolhaas. Door de ingrepen zal het museum verdriedubbelen in omvang. “Het zal ons toelaten om meer mensen te bereiken én om meer onderwerpen te behandelen: van mode tot architectuur”, zegt Deyan Sudjic.

Hij blijft gefascineerd door zijn werkterrein. “Wat design zo’n ongelooflijk boeiend onderwerp maakt, is dat het niet verbonden is met één technologie of één aanpak. Het blijft relevant, omdat het steeds een nieuwe vorm aanneemt. Ooit bestond het idee dat we het hele verhaal van vormgeving konden vertellen met een uitgelezen selectie van stoelen. Maar we leven vandaag in een wereld waarin de relatie met onze bezittingen erg veel veranderd is. Het is duidelijk dat we stilaan terechtkomen in een post-objecttijdperk. Het is onze taak als designmuseum om die nieuwe relatie te begrijpen.”

Op de vraag wat voor hem de belangrijkste evolutie in de designwereld van vandaag is, antwoordt Deyan Sudjic kort en krachtig: driedimensionaal printen. En een naam die we in 2012 volgens hem nog veel zullen horen is die van Martino Gamper, de man die honderd stoelen maakte in honderd dagen.

Leen Creve

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content