Normann Copenhagen brengt glamour in de keuken

18/05/10 om 15:52 - Bijgewerkt om 15:52

Bron: Knack Weekend

Een theedoek, geïnspireerd op een diamant, en een vierdelig designbestek verlichten de huishoudelijke karweitjes.

Normann Copenhagen brengt glamour in de keuken

De producten van het Deense designmerk Normann Copenhagen zijn alledaagse voorwerpen maar weten zich, door hun verfijning, van de massaproductie te onderscheiden. Momenteel richten ze hun pijlen op de keuken. Met de 'Diamond'-theedoeken en het 'Normann'-bestek krijgt elke keuken net dat tikkeltje meer.

Voor de katoenen theedoeken riep Normann Copenhagen de hulp in van ontwerpster Anne Lehman. Zij liet zich inspireren door de huidige trends in de design- en kunstwereld maar hield ook nauw het fashiongehalte van de 'Diamond'-collectie in de gaten. "De hoekige prints op de doeken zijn geïnspireerd op diamanten", vertelt Lehman. "Het reflecterende lichtspel op de scherpe oppervlakten van de edelstenen vind ik enorm fascinerend. Ik hoop dan ook dat de prints het luxegevoel van een diamant uitstralen en dat de vaat doen een glamoureuzer imago krijgt." Het resultaat van haar inspanningen zijn handdoeken met grafische prints in grijs, zwart en modekleur paars.

Visueel aantrekkelijk

Aaron Probyn ontwierp dan weer een vierdelig bestek voor het Deense designmerk. Hij herwerkte het archetypische beeld naar een elegante en functionele vorm. Vork, mes, eet- en koffielepel liggen goed in de hand maar vullen elkaar, volgens de designer, ook visueel perfect aan.

"Ik heb verschillende soorten bestek bestudeerd. Wat me opviel was dat eetgerei ofwel een mannelijke ofwel een vrouwelijke uitstraling heeft. Dat is op 'Normann Cutlery' niet van toepassing. Het eetgerei is ideaal om elke dag te gebruiken en is toch ook visueel aantrekkelijk", legt Probyn uit.

Normann Copenhagen werd in 1991 opgericht door Jan Andersen en Poul Madsen. Ondertussen bestaat het bedrijf uit meer dan vijftig medewerkers. De flagshipstore bevindt zich in de Deense hoofdstad maar de producten worden wereldwijd in meer dan zeventig landen verkocht.

Tiffany Philips

Onze partners