Jorge Manilla Navarrete

© Bart Vermaercke

De ietwat mysterieuze juwelen van Jorge Manilla Navarrete laten wellicht niemand onberoerd.

Wie. Juweelontwerper en Mexicaanse Belg Jorge Manilla Navarrete.

Hoofdkwartier. Een flat op het elfde, met zicht op de Gentse Leie en de watersportbaan.

Stijl. Een zeer persoonlijke beeldentaal, zowel inhoudelijk als qua vormgeving, die wellicht niemand onberoerd laat. Zeer divers materiaalgebruik.

Samengevat. Jorge Manilla stamt uit een familie van Mexicaanse goudsmeden en graveurs. Langs moederszijde heeft hij Indiaanse roots. In Mexico volgde hij eerst en vooral een opleiding beeldhouwkunst. Die vulde hij tussen 1998 en 2000 aan met een studie juweelontwerp aan de Escuela de Diseño y Artesanías (INBA) in Mexico City. Door een ontmoeting met een Duitse juwelenontwerper tijdens een vakantie vatte hij het plan op om naar Duitsland te trekken. Helaas, dertien dagen administratieve vertraging in Mexico zorgden ervoor dat hij een jaar moest wachten. Maar dat zag Jorge Manilla niet zitten. Hij sprak Duits, kende België van een reis en besloot om hier zijn kans te wagen.

Hij vestigde zich in Gent en nam opnieuw lessen beeldhouwkunst. Gentenaar en juweelontwerper Siegfried De Buck overhaalde Jorge Manilla vervolgens om aan de Antwerpse Karel de Grote Hogeschool juweelontwerp te volgen. Daar leerde hij zijn technische bagage naar de achtergrond te verschuiven en meer conceptueel te werken. Drie jaar later studeerde hij in 2006 met glans af. Sinds 2007 doceert hij zelf juweelontwerp en zilversmeden aan het Brusselse RHoK.

Werk. In zijn juwelen versmelt hij zijn Mexicaanse roots en Indiaanse wortels met het katholicisme. Syncretisme is dus een belangrijk begrip in zijn juwelen. Zo spelen zowel de in Mexico sterk aanbeden Heilige Maria als Christus een grote rol in zijn juwelen. “De Heilige Maria is in Mexico tegelijk de Heilige Dood, ze wordt dan ook vaak voorgesteld met een doodshoofd. Bij Christus is het vooral de lijdende Christus die een belangrijke inspiratiebron vormt. Zijn lijden staat symbool voor het lijden van iedereen. Mexicanen die zich identificeren met zijn figuur gaan zich bijvoorbeeld laten tatoeëren of zelfs verbranden. Die idee vertaal ik in de vorm van een ketting uit afgebrand leer”, stelt Jorge Manilla. Lijden en dood staan dus vaak centraal. Dat maakt de juwelen soms een beetje luguber, maar daardoor net extreem schoon. Afstotend, maar daardoor net aantrekkelijk. Kortom, ze zijn fascinerend.

De juwelen laten wellicht niemand onberoerd. En dat is net wat Jorge Manilla wil bereiken. “Ik wil eerlijke juwelen maken die mensen raken, zodat er een dialoog ontstaat tussen de toeschouwer en het werk. Het experiment met de vorm en het materiaal is voor mij dan ook van primordiaal belang. Wellicht is dat een overblijfsel van mijn opleiding beeldhouwkunst. Pas later bepaal ik of het juweel een ketting, broche of ring wordt”, vertelt Jorge Manilla.

Opvallend. De sterke verweving tussen culturen en religies. Door hun veelal religieuze geladenheid bezitten de juwelen van Jorge Manilla een bijzonder sterke symboliek. Die ietwat mysterieuze creaties bekomt hij door erg uiteenlopende materialen te combineren. Johan Valcke, directeur van Design Vlaanderen, noemt hem dan ook “een verrijking voor onze gemeenschap en ons land”.

Website. www.jorgemanilla.com

Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content