In beeld: Weekend Design Experience

Alle designliefhebbers konden in de flagship store van Cassina profiteren van een ontmoeting met architect Piero Lissoni op de Weekend Design Experience. Het minste wat we van Lissoni kunnen zeggen, is dat hij weet wat hij doet. De architect – die voor prestigieuze merken zoals Cassina, Kartell, Alessi en Fritz Hansen werkt – heeft op de eerste Weekend Design Experience een van zijn productiegeheimen prijsgegeven. “In ItaliĆ« hebben we de gewoonte te zeggen dat de details het werk van God zijn; we zijn er immers zeer katholiek,” zegt de Milanese ontwerper die een zeventigtal personen tewerkstelt in Milaan en New York. “Ik zie er het werk van de duivel, of beter duivels, in. Het is nooit moeilijk iets te decoreren, de echte uitdaging is het ontwerp.”

Een beetje in de war, een beetje ouderwets, maar zeker niet naief Gedurende iets meer dan een uur, beantwoordde de ontwerper de vragen van de lezers van Le Vif Weekend en Knack Weekend, die zich een idee wilden vormen van wat er achter de schermen van een sector gebeurt. In de designwereld gaan elegantie en technologische innovatie immers hand in hand om vorm te geven aan de trendsetters van morgen. “Italiaans design vindt zijn kracht in de fabrieken en ondernemers die bereid zijn risico’s te nemen,” aldus Lissoni. “We zijn nu en dan misschien een beetje in de war, een beetje zozo en zelfs ouderwets, maar absoluut niet naĆÆef.”

De ontwerper, die zijn team omschrijft als ‘een anarchistische groep, onder aristocratisch bevel’, dankt zijn succes aan het feit dat hij steeds trouw gebleven is aan de merken die hem van meet af aan hun vertrouwen geschonken hebben. Na enkele gesprekken naar aanleiding van vragen over auteursrechten, namaak en het eigendomsrecht op ideeĆ«n van creatieve ontwerpers, werd de discussie in een gemoedelijke sfeer verdergezet op het terras, achteraan de winkel, met een glaasje champagne in de hand.

Isabelle Willot

Foto’s Wouter Van Vaerenbergh.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content