Illustrator Martin Saive tekende de vlucht van de Solar Impulse 2 uit: 'Ik ben eigenlijk meer zakenman dan artiest'

13/08/16 om 12:39 - Bijgewerkt om 12:45

Martin Saive, zoon van striptekenaar Olivier Saive, probeert via universele beeldtaal (soms ietwat ingewikkelde) concepten over te brengen naar het grote publiek. Zo werd hij onder andere ook ingehuurd voor Solar Impulse 2 en de Europese Commissie. Weekend.be wist hem te strikken voor een interview.

Illustrator Martin Saive tekende de vlucht van de Solar Impulse 2 uit: 'Ik ben eigenlijk meer zakenman dan artiest'

© Martin Saive

"Ik ben illustrator", zei hij.

"O", antwoordde ik.

Heb je dat ook al gehad, dat iemand zich zo aan je voorstelt en dat je vervolgens niet goed weet wat je zeggen moet? Je twijfelt tussen jaloezie - kinderdroom! - en eigenlijk ook een beetje mysterie - tekent hij dan toeristen in de kou en de regen in Montmartre?

Dat mysterie lost zichzelf op tijdens een gesprek met Martin Saive, illustrator en creatief directeur van Cartoonbase, Hij is net terug van het zonnige Monaco, waar hij gestationeerd was om de vlucht van Solar Impulse 2 op te volgen en via illustraties naar het grote publiek te brengen. Solar Impulse 2 is het Zwitserse project waarbij een vliegtuig op zonne-energie een reis rond de wereld maakt. Deze reis werd in twee delen gesplitst, vanwege de batterij die moest worden opgeladen. Het eenmansvliegtuig landde op dinsdag 26 juli in Abu Dhabi en voltooide zo een onvergetelijke, en vooral baanbrekende tocht.

Weekend.be sprak met Martin over dit opmerkelijke avontuur, zijn verrassende job en de verbindende kracht van het illustreren in het algemeen.

"Ik ben eigenlijk meer zakenman dan artiest. Soms denk ik wel eens "ik sluit me op zolder op met een fles whisky en leef naar Hemingway's "write drunk and edit sober", maar dan besef ik dat me dat toch niet zou lukken." (lacht)

Illustrator Martin Saive tekende de vlucht van de Solar Impulse 2 uit: 'Ik ben eigenlijk meer zakenman dan artiest'

© Martin Saive

Dat zijn toch twee heel verschillende werelden, de artistieke wereld en de zakenwereld.

Saive: "Ze verschillen van elkaar, maar toch gaan ze samen. Kijk naar Jeff Koons, die heeft nog op Wall Street gewerkt, en Andy Warhol is een marketeer pur sang. Het zijn twee verschillende werelden, maar ze zijn complementair."

Wat houdt dat nu concreet in, illustrator zijn?

Saive: "Mijn illustraties worden vaak gebruikt voor reclamecampagnes en voor tijdschriften. Met Cartoonbase werk ik ook voor Chanel en Google bijvoorbeeld. Verder werk ik ook vaak op conferenties, onder andere van de Europese Commissie. Dat heet visueel faciliteren. Het betekent dat je tijdens een conferentie live illustraties maakt van wat er gezegd wordt. Zo krijg je een simpele en visueel duidelijke samenvatting van de conferentie. Eigenlijk lijkt dat een beetje op simultaan tolken, maar dan met pictogrammen."

Hoe ben je terecht gekomen bij Solar Impulse?

Saive: "Luc de Brabandère, oprichter van Cartoonbase, heeft Bertrand Piccard ontmoet op een conferentie. Bertrand Piccard is de initiatiefnemer en een van de twee piloten van Solar Impulse. Al pratend kwamen ze tot het besluit dat illustraties het project in een universele taal konden gieten waardoor de hele wereld van de wereldreis mee kon genieten."

Uit wat bestond jouw opdracht precies?

Saive: "Ik zat vooral in Monaco, waar het controlecentrum gelegen was. Het vliegtuig landde regelmatig, maar de momenten dat het in de lucht was waren heel intens. Iedereen is voortdurend bezig, je weet niet meer hoe laat het is, mensen slapen in de zetel in plaats van hun bed, er heerst een heel speciale sfeer. Ik loop dan rond en probeer zoveel mogelijk informatie en indrukken te absorberen, om daar vervolgens cartoons van te maken. Tussen de vluchten in keerde ik terug naar huis in Brussel. Soms ging ik naar China of New York, om aanwezig te zijn bij een landing."

Illustrator Martin Saive tekende de vlucht van de Solar Impulse 2 uit: 'Ik ben eigenlijk meer zakenman dan artiest'

© Martin Saive

Wat was eigenlijk de bedoeling van Solar Impulse? Mensen sensibiliseren voor de ecologische problematiek of het commercialiseren van zonnevliegtuigen?

Saive: "Technisch gezien is het niet mogelijk om het vliegtuig van Solar Impulse echt te commercialiseren. Het is veeleer de bedoeling om het ecologische bewustzijn van mensen aan te spreken en om de mogelijkheden te tonen van de gebruikte onderdelen. Solar Impulse kan je eigenlijk ook een beetje zien als een uithangbord waar de sponsors hun technologische capaciteiten tentoon kunnen stellen. Er bevindt zich zelfs geen enkele luchtmaatschappij onder de sponsors."

Is het moeilijk om serieuze onderwerpen te benaderen met humor?

Saive: "Dat maakt het gewoon toegankelijker. Ik vervang een idee door een pictogram. Ik pretendeer niet dat mensen zich daar ziek mee gaan lachen, maar vaak ontlokt het hun wel een glimlach en dat is voor mij genoeg. Mensen doen glimlachen en een boodschap helder en duidelijk communiceren: dat is mijn taak."

Je hebt opgetreden als motivational speaker voor TED, een forum waar mensen ideeën komenverspreiden. Daar vertel je over hoe tekeningen een universele taal kunnen vormen, maar een taal is gebaseerd op gedeelde concepten. Je reist veel verschillende culturen af, worden je illustraties overal even goed begrepen?

Saive: "Dat vergt soms inderdaad wat aanpassing. Ten eerste is er de humor. Humor verschilt van land tot land. Ten tweede is er de representatie. Met pictogrammen die relatief simpel en eenduidig zijn, zoals een huis, is dat niet al te moeilijk. Voor abstracte concepten is dat ingewikkelder. Niet iedereen heeft dezelfde mentale voorstelling van samenwerken bijvoorbeeld, dat is cultureel bepaald. De aanpak verschilt ook. In China moet je heel down to earth te werk gaan, voor de Arabische Emiraten is het belangrijk om politiek correct te zijn en in het Westen heb je wat meer vrijheid. Maar er zijn zelfs verschillen tussen Parijs en Brussel, en Walen en Vlamingen. Maar al doende leer je je publiek kennen en inschatten."

Illustrator Martin Saive tekende de vlucht van de Solar Impulse 2 uit: 'Ik ben eigenlijk meer zakenman dan artiest'

© Martin Saive

Is het niet moeilijk om je te blijven concentreren tijdens een lange conferentie?

Saive: "Soms luister ik zelfs met opzet niet. Dat is het voordeel van een tekening. Als illustrator maak ik gebruik van ellipsen. Ik laat dingen weg, om zo tot een duidelijke en heldere representatie te komen. Ook al vergeet ik iets - opzettelijk of niet -, de mensen vullen die leegtes eigenhandig in. Aan de hand van mijn pictogrammen kunnen zij het verhaal zelf reconstrueren. Dat is iets psychologisch. En dat is ook de bedoeling."

Zijn er illustrators die je bewondert?

Saive: "Ja, de illustrator Daniel Clowes bewonder ik erg. Maar eigenlijk haal ik meer inspiratie uit de pop-art dan uit illustraties. De eerste is de Amerikaanse kunstenaar Keith Haring, waarvan de kunst eigenlijk niet zo ver van de pictogram afligt met die eenvoudige lijnen en felle kleuren. De tweede is de New Yorkse kunstenaar Basquiat. En eigenlijk ook wel mijn vader, soms vraag ik hem nog om hulp." (lacht)

(LB)

Illustrator Martin Saive tekende de vlucht van de Solar Impulse 2 uit: 'Ik ben eigenlijk meer zakenman dan artiest'

© Martin Saive

Onze partners