Het imagoprobleem van Belgisch design

28/09/16 om 11:26 - Bijgewerkt op 30/09/16 om 14:06

Bron: Knack Weekend

De Belgische mode kent iedereen, maar ooit al eens gehoord van Belgisch design?

Het imagoprobleem van Belgisch design

© Knack Weekend

Het Belgisch design kampt met een imagoprobleem, namelijk dat het geen imago heeft. De Belgische mode kent iedereen, maar ooit al gehoord van Belgian Design? Onze noorderburen doen dat beter, zij zijn met hun Dutch Design wereldwijd beroemd. De wortels van dat Dutch Design zijn niet ver te zoeken: die liggen in de even beroemde Design Academy Eindhoven. Jonge mensen vertellen hoe het moet, daarmee begint het.

In België hebben we geen dergelijke designschool met renommé. Over onze instituten waar je design of meubelontwerp kan studeren doen ook de wildste verhalen de ronde. Zo is bekend dat studenten aan het KASK - de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten - tijdens examens soms nul vragen krijgen over de leerstof. Ze babbelen met de prof over koetjes en kalfjes.

Als onze studenten afstuderen, mankeren ze broodnodige kennis. Tijdens de designweek van Milaan vorig jaar vroeg ik een jonge Belgisch ontwerpster hoeveel haar nieuw ontworpen stoel in de winkel kostte. "1200 euro", was het antwoord. Wablieft, 1200 euro?! Wie koopt nu een stoel om aan tafel in de living te zetten van een onbekende ontwerpster voor 1200 euro? Ze kreeg het niet goedkoper geproduceerd en ze had geen idee bij wie ze daarvoor moest aankloppen, vertelde ze.

Eenmaal die studenten afgestudeerd zijn en een vraag hebben over hun ontwerp of productie, kunnen ze daarvoor bij een tiental instanties terecht. Zo zijn er Design Vlaanderen, Designregio Kortrijk, Mad Brussels, Designplatform Oost-Vlaanderen, Innovatie & Design Euregio, Cultuurplatform Design. Een labyrint. Vergelijk het met de infoborden van De Lijn als je een bus of metro wil nemen: als je maar lang genoeg zoekt, vind je de weg.

Toch doen onze Belgen het goed. Ze redden een 93-jarig icoon van de ondergang (p. 72), worden creatief directeur bij Molteni (zie onze Knack Weekend Black Design Dit is Belgisch p. 80) of vinden het wandrek opnieuw uit (zie onze Knack Weekend Black Design Dit is Belgischp. 138). Er zijn initiatieven, (jonge) ondernemers met goesting, alleen de lijm ontbreekt voorlopig nog. Dit magazine plakt alvast wel aan elkaar. Deze editie van Design, dit is Belgisch is gewijd aan moois van eigen bodem. Want onze designers hebben én dat onderwijs én dat labyrint overleefd. Dat alleen al is een applaus waard.

Veerle Helsen

Veerle.helsen@knack.be

@veerlehelsen

WIN! Knack Weekend Black wordt 5 en dat moet gevierd. Als trouwe lezer kan je één van de 5 geselecteerde designiconen in huis halen. Meer weten? Klik dan hier

Onze partners