Gedempte Zuiderdokken in Antwerpen worden grote groene zone

09/02/16 om 17:55 - Bijgewerkt om 17:54

"Dok Zuid" werd gekozen als ontwerp voor de heraanleg van de Gedempte Zuiderdokken. Het is een ontwerp van het Zwitsers-Belgisch bureau ADR Architects. De groene openbare ruimte staat op de planning voor ten vroegste 2018.

Gedempte Zuiderdokken in Antwerpen worden grote groene zone

Gedempte Zuiderdokken © ADR Architects

De Antwerpse Gedempte Zuiderdokken worden binnen enkele jaren omgevormd tot een groene openbare ruimte van 9 hectare naar het ontwerp "Dok Zuid" van ontwerpteam ADR Architects, Georges Descombes en Technum (CH + BE). Dat is maandagavond beslist tijdens een vergadering van het stedelijk vastgoed- en stadsprojectenbedrijf AG Vespa. Dok Zuid omvat een wandeltuin, een weide voor allerlei vormen van recreatie en een "scène"-gedeelte waar onder meer optredens, sport en feestelijkheden een plaats kunnen vinden.

Ondergrondse parkings

De Gedempte Zuiderdokken zijn nu nog grotendeels een gratis verharde openluchtparking en werden tot twee jaar geleden gebruikt voor grote evenementen zoals de Sinksenfoor. Maar de zone staat eigenlijk ingekleurd als parkgebied. Na 2018, wanneer de eerste van allicht twee ondergrondse parkings gerealiseerd is, moet dat park er ook echt komen. Enkele weken geleden mocht de Antwerpenaar nog zijn mening geven over vijf geselecteerde ontwerpen, nu heeft een professionele jury dus de knoop doorgehakt en voor Dok Zuid geopteerd. AG Vespa heeft die beslissing maandag ook bekrachtigd.

Toekomstmuziek

Enkele opvallende elementen in het gekozen ontwerp zijn de drieledigheid ervan die de oorspronkelijke indeling van de historische dokken weerspiegelt, een "museum-as" tussen het M HKA en het KMSKA, een waterstructuur die het nieuwe park verbindt met de nabije Scheldekaaien en een groene boulevard rond het geheel. Ook in het vervolg van de procedure krijgt de Antwerpenaar nog de kans om zijn zegje te doen over de concrete uitwerking van het ontwerp. Dat moet dit najaar nog uitmonden in een schetsontwerp en volgend jaar in een voorontwerp en uiteindelijk een definitief ontwerp. De eigenlijke realisatie zal zoals aangekondigd ten vroegste in 2018 kunnen beginnen. (Belga/LP)

Onze partners