Frietkot met design toert door Brussel

09/09/10 om 09:11 - Bijgewerkt om 09:11

Bron: Knack Weekend

Het Finse ontwerpersduo Company heeft voor zijn project 'Made in Belgium' wel een heel toepasselijke presentatieruimte gekozen.

Frietkot met design toert door Brussel

© Company

Volgens Aamu Song en Johan Olin, alias Company, is het idee van een ontwerper een zaadje. De fabrikant is het land, waarin dat zaadje geplant wordt. Het Finse designduo hecht dan ook veel belang aan ambacht en traditie.

Op zoek naar die traditie zoekt het duo fabrikanten, die samen met hen producten kunnen maken met een levenslange levensduur, op. Zo willen ze de traditionele handwerklieden uit de verschillende windstreken tonen. Hun producten tonen ze in hun eigen winkel Salakauppa, wat letterlijk geheime winkel betekent, in Helsinki. Ze verkopen er allerlei producten: van ondergoed over speelgoed tot meubilair.

Die tocht heeft hen ook naar België gebracht. Binnen het kader van hun project 'Made in Belgium' ging Company in ons land op zoek naar typisch Belgische zaken, die misschien niet gezien worden door lokale bewoners, maar wel door buitenstaanders. Zo belandde het duo onder andere bij de fabrikanten Derbysport en Ruitertassen. Vaak spelen de uiteindelijke ontwerpen in op de politieke situatie in ons land.

Die producten stellen ze tijdens Design September voor op een wel erg toepasselijke locatie, namelijk een frietkot. Van 10 tot 12 september zwerft dat frietkot door Brussel. Vanaf 17 september zijn de ontwerpen te zien bij Diito.

Tweede leven

In die galerij, die opgericht is door drie Finnen, lopen ook nog twee andere tentoonstellingen. Zo verzamelt 'Into the Woods' een bijzondere selectie glaswerken van de grootste namen uit het Scandinavische design. Designer en gelegenheidscurator Harri Koskinen creëerde speciaal voor de expo een nieuw stuk en geeft ook een lezing over zijn werk in Flagey op 18 september.

De tweede expo zet het Finse meubelmerk Artek in de bloemetjes. Sinds 1935 maakt Artek er een erezaak van om een kwaliteitsproductie te verspreiden, die de mode en de gebruiksjaren kunnen doorstaan. Om hun eigen meubels een tweede leven te geven koopt Artek ze sinds 2007 zelf opnieuw op binnen hun programma '2nd Cycle'. Voor de expo bij Diito nodigde het Finse merk tien Belgische artiesten uit om het beroemde krukje van Alvar Aalto een tweede leven te geven.

Elien Haentjens

Het frietkot van Company staat op 10 september van 16.30 tot 23.30 uur in Micro Marché, op 11 september van 7.00 tot 13.30 uur op het Flagey-plein en op 12 september van 8 tot 16 uur op de Brussels Design Market. Van 17 september tot 2 oktober zijn de voorwerpen te zien bij Diito.

Onze partners