Femme Den onderzoekt wat vrouwen echt willen

06/10/10 om 15:20 - Bijgewerkt om 15:20

Bron: Knack Weekend

Hoe kunnen voorwerpen en diensten tegemoet komen aan de behoeften van vrouwen?

Femme Den onderzoekt wat vrouwen echt willen

© Smart

Vrouwen zijn betrokken bij bijna tachtig procent van de huishoudelijke aankopen. En toch wordt bij het ontwerp van de meeste producten geen rekening met hen gehouden. Het internationale collectief Femme Den wil daar iets aan doen. Agnete Enga, medeoprichtster van de beweging, opent het debat tijdens Interieur 2010 in Kortrijk.

Hebben voorwerpen een geslacht? De vraag ligt gevoelig. Ze leidt zelfs tot controverse. Vrouwelijke designers stellen wel eens dat zij vrouwelijker producten ontwerpen omdat ze zelf vrouwen zijn. Toch verwerpen ze resoluut het etiket girly, ze willen ook niet weten van vooropgezette seksistische ideeën over design die impliceren dat de mannelijke aanpak altijd de overhand zouden halen.

Het internationale collectief Femme Den stelt zich ten dienste van bedrijven die voorwerpen en diensten op de markt willen brengen die beter tegemoet komen aan behoeften en wensen van vrouwen, maar niet stereotiep zijn. Geen simpele opdracht.

Sommige fabrikanten zeggen dat ze rekening houden met vrouwen. Maar blijft het vaak niet beperkt tot kleine cosmetische ingrepen?

Agnete Enga: Dat is helaas de simplistische aanpak van veel industriële bedrijven. Ze geven hun product een fris kleurtje en voegen er nog wat glitter aan toe. Wij noemen dat shrink it and pink it, en dat zien we vooral in de sector van de huishoudapparaten en de gsm-toestellen.

Lopen ze dan niet het risico dat steeds meer vrouwen deze oppervlakkige 'relooking' afwijzen?

Bedrijven die kozen voor deze strategie zagen hun verkoopcijfers stijgen. Er zijn dus wel degelijk vrouwen die vallen voor roze of een ultravrouwelijk design. Maar ik durf te wedden dat er ook veel, zo niet meer vrouwen zijn die dit soort producten nooit zullen kopen. De objecten die je bezit, bepalen ook je imago. En wat voor imago krijg je als je tijdens een belangrijke businessmeeting een roze telefoon te voorschijn haalt?

Je kunt het betreuren, maar alles wat een overdreven vrouwelijk beeld geeft, wordt vaak gepercipieerd als kwalitatief minderwaardig. Roze bijvoorbeeld is een kleur die wordt geassocieerd met plastic speelgoed. We hebben tests gedaan door aan een aantal gebruikers producten van verschillende kleuren te geven (zwart, zilver, roze) die voor het overige volledig identiek waren. De voorkeur ging altijd uit naar zwart.

Hoe verklaart u dat er zo weinig wordt ingespeeld op de echte behoeften van vrouwen?

De meeste ontwerpers vandaag zijn nog altijd mannen. En als het gaat om de behoeften van de andere sekse hebben zij de neiging in de eerste fase van het ontwerpproces meteen al in stereotypes te denken. Dat doen ze overigens ook over hun eigen sekse. Daarom is het belangrijk dat er bij de creatie van producten en diensten mannen en vrouwen samen rond de tafel zitten. Goede ontwerpers hebben een reële interesse in de behoeften van alle gebruikers.

Uw stelling is dat vrouwen en mannen niet noodzakelijk dezelfde behoeften hebben, zelfs als het gaat om een mobiele telefoon?

Als je zoiets zegt, moet je natuurlijk zeer voorzichtig zijn. Volvo vroeg enkele jaren geleden aan een team van vrouwen om een autoconcept speciaal voor vrouwen te bedenken. Dat concept bleek uiteindelijk een parkeerhulpsysteem te omvatten.

Meteen kwamen er furieuze reacties op allerlei feministische blogs. Hoe durfde men te impliceren dat vrouwen een ander soort auto nodig hadden omdat ze minder goede chauffeurs zouden zijn! Ik verkies een meer transparante benadering die erin bestaat te voldoen aan hun behoeften... zonder dat dit uiterlijk meteen zichtbaar is.

Welke sectoren vinden volgens u vandaag nog altijd moeilijk aansluiting bij vrouwen?

De autosector, alles wat met sport te maken heeft, hightech in ruime zin (computers, telefoons, enz.). En vooral de computergames. Wat je nu op de markt vindt, is bijna een belediging: spelen met je hond of je kat, jezelf maquilleren, gaan shoppen... Ik ben er zeker van dat er meer volwassen manieren zijn om vrouwen aan te spreken. Het interesseert hen zeker niet om na het werk 's avonds nog wat avatars naar de andere wereld te helpen.

Isabelle Willot

(*) De lezing "Save good women from bad products" van Agnete Enga heeft plaats op 18 oktober om 13 uur, op Interieur 2010, Kortrijk Xpo.

Lees meer over:

Onze partners