Expo ‘Het modernisme voorbij’: Belgisch design in Brazilië

Beleza trekt opnieuw naar Brazilië met een selectie Belgisch design. Het centrale thema deze keer is het gebruik van innovatieve materialen in design en architectuur, binnen een modernistische vormentaal.

Beleza trekt opnieuw naar Brazilië met een selectie Belgisch design. Het centrale thema deze keer is het gebruik van innovatieve materialen in design en architectuur binnen een modernistische vormentaal.

Na de enthousiaste ontvangst van de tentoonstelling A poesia das formas no design belga contemporâneo (met werk van Bram Boo, Maarten De Ceulaer en Raphaël Charles) in augustus 2013, zakt Beleza Design & Art vzw opnieuw af naar Brazilië met Belgisch design.

Modernisme meets hedendaagse noden

De centrale thematiek is dit keer het gebruik van innovatieve materialen in design en architectuur, en de manier waarop die materialen ook binnen een modernistische vormentaal kunnen worden ingezet. De reden voor deze combinatie is de populariteit van het modernisme in het geboorteland van Oscar Niemeyer en de nood aan meer ecologisch verantwoorde architectuur.

Daarom selecteerde Beleza drie designstudio’s die elk in hun domein radicaal op zoek gaan naar nieuwe oplossingen voor onder meer de energie- en milieuproblematiek, en daarmee ook tot de wereldtop behoren: Kinetura, Peter Donders en Noumenon (Carl De Smet). Met hun ontwerpen dragen deze drie designers bij aan de collectieve verantwoordelijkheid om onze wereld leefbaar te houden. Met dat gemeenschappelijke doel voor ogen stellen ze een op de maatschappelijke realiteit gebaseerde vooruitgang, waarbij het functionele primeert, centraal. Zo bouwen ze op hun manier verder op de kernideeën van de modernisten.

Tentoonstellingsconcept en designers uitgelicht

De designers die exposeren tijdens de tentoonstelling ‘Het modernisme voorbij’ maken elk op hun manier komaf met onze huidige denkpatronen, en radicaal op zoek gaan naar nieuwe oplossingen.

Zo wil Carl De Smet met Noumenon een betaalbaar en duurzaam alternatief aanbieden voor zelfbouwmeubels. Dankzij het gebruik van een speciaal ontwikkeld materiaal kan de afmeting van de stukken tijdens het transport worden geminimaliseerd, en is ook verpakking overbodig. Bovendien is de zetel dankzij het gebruik van de beenderstructuur bijzonder stevig, en kan het materiaal zich telkens opnieuw in zijn oorspronkelijke vorm herstellen.

Peter Donders onderzoekt in zijn werk de mogelijkheden van het momenteel erg gegeerde materiaal carbon en drijft het tot het uiterste. Zo is het dankzij zijn techniek bijvoorbeeld perfect mogelijk om een prefabbalkon te fabriceren, dat geen bewapening of betonnen constructie meer vereist. Het zou dan geen 500 maar nog slechts 20 kilogram wegen, en tegelijk steviger zijn. Bovendien zou het aannemers toelaten om het op voorhand te produceren, en ter plaatse eenvoudigweg tegen de gevel te plakken.

Voor hun metamorfoserende ontwerpen ontwikkelde Kinetura dan weer een composietmateriaal dat toelaat dat de lampen, installaties en architectuur reageren op de omgeving en op personen. Als iemand voorbij de New York-lamp loopt, dan voelt de lamp dat en opent ze zich langzaamaan. Volgens hetzelfde principe toont de Kinestore producten die perfect aansluiten bij de smaak van de voorbijgangers. Ondanks de strakke vormgeving – die voortbouwt op het form follows function-principe van de modernisten – geeft die vormverandering de producten van Kinetura een natuurlijk, zelfs bijna menselijk karakter.

Ooit leken de concepten van deze designers misschien pure designfictie, maar intussen wisten ze hun product concreet vorm te geven. Ondanks de sterk technologische inspiratie sluiten ze met hun organische vormen en principes allemaal nauw aan bij de natuur.

Praktisch

Van 5 tot 9 november 2014

Locatie: Jockey Club in São Paulo?

Ingang: Avenida Lineu de Paula Machado, 1.173 – São Paulo – SP

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content