De jonge wolven van ‘Ik Koop Belgisch’: RE-DO

RE-DO © -

Acht jonge Belgische merken palmen de komende weken pop-up spaces in de drie winkels van Juttu in. Wij stellen dit jong geweld aan jullie voor. Vandaag: RE-DO, twee grafisch vormgevers uit Antwerpen, die nieuw leven aan papieroverschotten schenken.

Van 8 september tot 19 oktoberstelt Juttu Antwerpen, Brugge en Roeselare acht jonge, Belgische merken voor: Emely Van Impe, Helix, Madame Volt, RE-DO, Edelplast, Hausmerk, Roche Rouge en Studio Bibette vullen tijdens deze periode de Ik koop Belgisch pop-upspaces in de Juttu winkels en ook alle items zijn beschikbaar opjuttu.be. Deze pop-up shops maken deel uit van deIk Koop Belgisch Campagnevan Flanders Fashion Institute en Design Vlaanderen. Geprikkeld om meer te weten te komen? Surf dan naarikkoopbelgisch.be.

Met RE-DO geven Linde Luyten en Tille Lingier, twee grafisch vormgevers uit Antwerpen, nieuw leven aan papieroverschotten. Gepassioneerd door ambachtelijk werken met papier, typografie en mooi, tastbaar design onderzoekt RE-DO manieren om dit papier te verwerken tot unieke, handgemaakte design producten.

RE-DO – Tille Lingier en Linde Luyten

Volg RE-DO ook via hun website, Facebook en Instagram.

RE-DO
RE-DO© .

Favoriete Belgische Band/zangeres

Soldier’s Heart en Balthazar

Favoriete Belgische maaltijd

We wonen allebei in Borgerhout, waar op elke hoek van de straat winkels liggen met producten uit een ander land. Zo krijg je gemakkelijk veel buitenlandse invloeden in je eigen huis. Dat gaat van kruiden tot rare groenten tot manieren van iets klaar maken. Noem het maar Belgische wereldkeuken.

Wat is je favoriete Belgische stad? En wat is je favoriete Belgische shoppingsstad?

Die prijs zal naar Antwerpen gaan voor ons. Er zijn veel gezellige cafeetjes voor koffie en huisgemaakte limonades, daar kunnen we overdag rustig samenzitten met klanten en ’s avonds een frisse pint drinken. Door de multiculturele mix heb je veel verschillende invloeden en dat werkt inspirerend. Zo zochten we onlangs in een Marokkaanse tapijtenwinkel naar eventuele overschotjes voor de cover van een nieuw product.

In Antwerpen leeft het ondernemerschap erg. Er zijn talrijke platformen die steun bieden aan jonge ondernemers. Zo deden wij onlangs mee met De Invasie van Antwerpen, dat gaf voor ons een grote boost. Ook zijn er erg veel gezellige marktjes die lokale producten aanbieden. Daar doen we graag aan mee, bijvoorbeeld de Krugermarkt in Borgerhout. We krijgen altijd leuke reacties en er ontstaan dan ook vaak nieuwe samenwerkingen.

Wat mis je als je op reis bent?

De fiets! Gelukkig dat we in zo’n plat land wonen, want wij vervoeren alles met de fiets. Soms zijn onze fietszakken en de bak vooraan zo volgeladen dat onze fiets trilt onder het gewicht, papier is behoorlijk zwaar!

Wat is je favoriete stuk van een Belgisch merk in je kleerkast?

Nathalie Vleesschouwer heeft altijd mooie collecties. Meestal kopen we onze kleren in winkels zoals Juttu waarvan we weten dat ze bewust hun merken kiezen. We vinden het belangrijk om bewust te leven. Ook vinden we het beide heel leuk om te snuffelen in kledingrekken op de rommelmarkt. Vaak vind je net dat unieke stuk dat iemand anders niet durft te dragen.

Wat houdt dat in, een Belgisch merk zijn?

RE–DO is anderhalf jaar geleden erg toevallig ontstaan. Als studenten lieten we ons werk printen in een copyshop in de buurt, copycopy op Linkeroever, daar mochten we na een tijdje de machines zelfs zelf bedienen. Beide vonden we het zo zonde dat drukkerijen vaak erg mooie vellen en grafische misprints weggooien. Het idee ontstond om met die resten iets nieuws te ontwerpen. We kregen de kans om onze eerste weekplanners en to do lijsten te maken in die copyshop. We ontdekten dat het handwerk ons tweeën erg lag en kregen snel nieuwe ideeën. Later werd ons project groter en ontdekten we dat mensen het erg waardeerden dat we het allemaal met de hand maakten in Antwerpen. We geloven dat dit onze sterkte is en zullen er dus alles aan doen om dat te bewaren. We werken sinds kort ook samen met een school van het Bijzonder Onderwijs in de buurt die ons komt helpen met het mixen van het papier. We gaan zeker nog meer op zoek naar zulke samenwerkingen.

Sinds wanneer bestaat jouw merk? Waar is jullie hoofdzetel?

We zijn gestart in april 2015. Tot voor kort hadden we ons atelier bij Drukkerij de Wrikker, een coöperatief in Berchem. Een leuke plek waar we veel kansen kregen! Maar nu zijn we klaar om een stapje verder te gaan, we startten net ons eigen ateliertje in Borgerhout.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Wie zit er in je team?

Tot hiertoe doen we alles met z’n tweeën.

Wat is je favoriete stuk uit eigen collectie?

Heel moeilijk om er een uit te kiezen want ze zijn erg verschillend. We zijn zeker erg fier op de agenda’s omdat we voor ons ontwerp veel navraag hebben gedaan over wat mensen belangrijk vinden in een agenda. We naaiden de agenda met de hand zodat hij goed openvalt en erg stevig is. Daarnaast heeft elke agenda een unieke cover die gemaakt is uit grote banners. Het is erg dankbaar materiaal om mee te werken, elke cover wordt een nieuw abstracte compositie.

Heb je het gevoel dat een ‘designed in Belgium’ label goed scoort in binnen- en buitenland?

Zeker en vast. Het is fijn om een product te maken dat van de eerste tot de laatste stap in België, en zelfs lokaler, in Antwerpen, gemaakt wordt. Zo’n label maakt dat proces heel duidelijk. We denken dat mensen daar dan ook bewuster voor gaan kiezen.

Wat zijn de struikelblokken vandaag om een designlabel te runnen?

Met RE–DO maken we alles met de hand, we doen dat met twee en werken heel lokaal. Onze producten hebben veel stappen. Dat gaat van bij drukkerijen langs gaan voor papier tot de stroken rond onze producten plakken. Het is veel handwerk en dat is duur. Toch vinden we het belangrijk dat onze producten toegankelijk en betaalbaar blijven voor iedereen. Het blijft dus een moeilijke rekensom.

Bestaat er een Belgisch creatief DNA?

We merken dat het ondernemerschap erg leeft in België. Creatievelingen in onze omgeving hebben veel ambitie om hun passie om te zetten in hun job. In België zijn er veel platformen om je te laten begeleiden met je project.

Is er een Belgische ontwerper waar je naar opkijkt?

Linde heeft een grote passie voor schoenen. Naast RE-DO Volgt ze momenteel een opleiding schoenontwerp in Sint Niklaas. Ze is erg fan van haar schoenen van Ellen Verbeeck. De ontwerpster heeft een goed oog voor design en laat haar schoenen maken in Italië, wat heel zeldzaam is tegenwoordig. Het is een klein bedrijfje maar toch internationaal bekend, de schoenen zijn van topkwaliteit. Door dit alles mag het dus al wat meer kosten voor een paar schoenen.

Waar worden jou spullen verkocht?

Op onze webshop redopapers.com/shop

YDEE (Gent)

WATT (Gent)

Supergoods (Mechelen)

Rewind (Antwerpen)

Oosterlinck (Heist op den Berg)

Mofilito paperito (webshop)

Juttu (Antwerpen, Brugge, Roeselare)

Helen B (Gent)

Before they are famous (webshop) FotoMuseum (Antwerpen)

(FFI/LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content