Belgen investeren minder in decoratie

25/05/12 om 15:31 - Bijgewerkt om 15:31

Bron: Knack Weekend

Dat blijkt uit een studie van consumentenorganisatie OIVO.

Belgen investeren minder in decoratie

© Thinkstock

Uit een studie van consumentenorganisatie OIVO blijkt dat de investeringen in decoratie gedaald zijn in België. De studie wou polsen in welke mate er aandacht besteed wordt aan de inrichting van een woning.

Slechts 8 procent van de consumenten zegt dat ze in de voorbije 12 maanden geld geïnvesteerd hebben in de decoratie van hun woning en maar 2 procent is van plan dat in de toekomst te doen. Ook de hoeveelheid geld dat geïnvesteerd wordt is gedaald. Zo is het gemiddelde bedrag dat besteed wordt aan woningdecoratie gedaald van 5402 euro naar 3188 euro. Er zullen dus niet alleen minder mensen investeren in decoratie, het zal ook voor een beperkter bedrag zijn. Verder hecht ook één op de vijf bevraagden maar matig belang aan decoratie.

De mensen die wel investeren in decoratie - of dat willen doen - zijn voornamelijk eigenaars van een woning. Slechts 22 procent van de consumenten die een budget hebben voor decoratie zijn huurders.

'Antiek' en 'ecologisch' interieur niet populair

Toen gevraagd werd naar welk soort interieur de voorkeur gaat, gaf 45 procent van de bevraagden aan een 'modern' interieur te verkiezen. De andere meest populaire interieurstijlen zijn 'authentiek of tijdloos', 'aangenaam, warm' en 'design'.

De stijlen 'antiek', 'opvallend', 'ecologisch' of 'robuust' scoren helemaal niet hoog. De populairste decoraties zijn muurdecoraties (zoals spiegels en kaders) en accessoires. Bloemen, tafeldecoratie en meubels zijn minder geliefd.

Speciaalzaken belangrijkste inspiratie

Als het om woningdecoratie gaat, vindt de meerderheid van de respondenten inspiratie al grasduinend in de winkel of bij de verkoper. Vooral winkels die gespecialiseerd zijn in decoratie zoals Casa, Blokker en Hema zijn een belangrijke bron van inspiratie. Daarna volgen de media en het internet. Vakbladen worden dan weer heel weinig aangeduid als een bron van inspiratie en ook familie of vrienden, winkelmateriaal en reclamebladen worden zelden of helemaal niet als bron aangeduid.

De speciaalzaken voor decoratie blijken ook de belangrijkste verkooppunten voor decoratieve voorwerpen te zijn. Meer dan de helft van de respondenten kopen effectief decoratieartikelen in één van die winkels. Op de tweede plaats komen de meubelwinkels met toonzaal en daarna de doe-het-zelfwinkels. Maar een beperkt aantal respondenten blijkt een voorkeur te hebben voor decoratieve voorwerpen die afkomstig zijn van rommelmarkten, antiekhandelaars of verkopers zonder toonzaal. (RDM)

Onze partners