6 vragen aan Raf Simons over zijn stoffenontwerpen voor Kvadrat

18/02/14 om 12:20 - Bijgewerkt om 12:20

Bron: Knack Weekend

Raf Simons, onze Belgische modetrots, heeft zijn stijlgevoel en ontwerptalent ingeschakeld voor een samenwerking met de Deense meubelstoffabrikant Kvadrat. De collectie van de modeontwerper voor het label bestaat uit elf basistextielstoffen, kussens en drie zachte plaids. Raf Simons beantwoordde enkele vragen over de interessante samenwerking.

6 vragen aan Raf Simons over zijn stoffenontwerpen voor Kvadrat

© Reuters

Raf Simons, onze Belgische modetrots, heeft zijn stijlgevoel en ontwerptalent ingeschakeld voor een samenwerking met de Deense meubelstoffabrikant Kvadrat. De collectie van de modeontwerper voor het label bestaat uit elf basistextielstoffen, kussens en drie zachte plaids. Raf Simons beantwoordde enkele vragen over de interessante samenwerking.

Hoe je in aanraking met Kvadrat?

Toen ik voor mijn najaarscollectie voor Jil Sander in 2011 op zoek was naar stevige stoffen die me de mogelijkheid gaven om kleding bijna rechtop te doen staan, kwam ik terecht bij Kvadrat. De vrouwencollectie van dat seizoen was gelinkt aan het modernisme van na de tweede wereldoorlog toen de stoffen van kleding veel zwaarder en ruwer waren. Toen we de stoffen van Kvadrat aankregen in onze ontwerpstudio, ontdekte ik andere aspecten van het label die me fascineerden. Zo was ik erg geïnteresseerd in de kleuren, de kwaliteit en de erg chique en tijdloze melanges van de stoffen.

Hoe kwam het idee om een samenwerking aan te gaan tot stand? De creatieve consultant van Kvadrat, Peter Saville, contacteerde me en vroeg of ik interesse had in een samenwerking. Ze wisten dat ik iets gedaan had met hun stoffen en kwamen naar Antwerpen voor een meeting. Ik zei meteen ja omdat ik aanvoelde dat ik erg graag wilde ontwerpen voor hen.

Wat is het verschil tussen stoffen ontwerpen voor mode en voor interieur?

Het aspect van duurzaamheid, het feit dat ze moeten blijven bestaan. Dat is het cruciale verschil. Niet dat we stoffen in de mode ontwerpen om snel te verslijten, maar met de snelheid waarin de mode zich tegenwoordig beweegt, is het niet zo erg als ze niet eeuwig bestaan. Dat is anders bij meubelstukken. Het proces bij Kvadrat is heerlijk traag terwijl het proces in de mode gruwelijk snel gaat. Het is zo'n groot verschil.

Hoe heb je de samenwerking met Kvadrat ervaren?

Ik had nog nooit eerder met een Deens bedrijf samengewerkt, maar ben wel een grote fan van Deens design - Hans Wegner onder andere. De combinatie van kracht, kwaliteit en bescheidenheid was iets wat ik onmiddellijk ervoer toen de samenwerking van start ging. Het ging me niet om een shock effect, integendeel. Ik wilde de wereld van Kvadrat betreden en tonen hoeveel ik ervan hou en hoezeer ik hen respecteer. Tegelijkertijd wilde ik het ook een soort twist geven, een insteek van een persoon die normaalgezien niet in de meubelindustrie werkt.

We zijn gestart met heel veel inspiratie en beelden van mensen zoals Royère, Perriand en Deense creatievelingen. We haalden er ook heel wat stoffen uit de mode bij - stoffen die onbruikbaar zijn bij het ontwerpen van meubels. Het was interessant om te zien hoe de stoffen uit de mode-industrie niet dezelfde beperkingen hebben als de stoffen in de interieurwereld. We hebben geprobeerd om de texturen van de modestoffen te vertalen naar interieur door de kwaliteit, de draden en het weefproces volledig om te gooien.

Denk je veel na over stoffen in context van meubelontwerp?

Ik kijk erg veel rond. Dat zit in me omdat ik ben opgeleid als industrieel ontwerper in Genk. Ik volg design dus op de voet. Wanneer ik kijk naar de meubels die ontworpen zijn door grote meubelfabrikanten zie ik prachtige stoffen, maar vaak blijven ze erg traditioneel. Hun kleurenpallet blijft bijvoorbeeld vaak beperkt tot tinten van beige en grijze. Soms proberen ze dan weer veel te experimenteel te zijn in hun ontwerpen en brengen ze stoffen op de markt waar ik van denk dat ze de tand des tijds niet zullen doorstaan. Dat irriteert me soms in de interieurindustrie: dat ze ofwel te safe werken ofwel veel de experimentele toer opgaan.

Wat we nooit mogen vergeten tijdens het ontwerpen voor interieur, is het gevoel van huiselijkheid. Ik zou niet kunnen zitten op een meubelstuk en me comfortabel voelen als het er te high-tech en nieuw uitziet. Dat is iets wat Deens design nooit gehad heeft. Het is altijd warm en heeft steeds een menselijk aspect.

Je hebt het zo druk. Het is ongelooflijk dat je de energie vond om deze samenwerking aan te gaan.

Ik heb mij nog nooit in mijn leven beperkt tot het doen van een ding. Ik verveel me namelijk dood als ik maar een ding kan doen. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn eigen label gerund terwijl ik curator was en les gaf aan de universiteit van Wenen. Ik klink misschien verwend als ik dit zeg, maar het is zo verfrissend voor het brein om verschillende impulsen van verschillende omgevingen te krijgen. Ik vind het leuk om mode niet enkel vanuit het perspectief van mode te bekijken. Wat ik met Kvadrat heb gedaan, heb ik ook niet enkel vanuit de invalshoek van interieur bekeken.

Voordat Raf Simons faam maakte als modeontwerper bij Jil Sander en Dior, volgde de ontwerper een opleiding industrïeel ontwerpen. Bovendien is hij is een fervent verzamelaar van design en kunst, zodat het ontwikkelen van een textielcollectie voor hem een vanzelfsprekende stap was.

Voor de collectie die hij ontwierp voor Kvadrat koos Raf Simons ervoor om een alternatief te bieden voor het vlakgeweven textiel dat kenmerkend is voor veel hedendaagse meubelstoffen. Dit resulteerde in een aantal ontwerpen met opvallende kleuren en texturen, die een sculpturale tactiliteit aan meubilair geven. De lijn bestaat uit meubelstoffen, kussens en plaids en werden deels bij elkaar gesprokkeld in het archief van Kvadrat en deels ontworpen door Simons zelf. De materialen bestaan uit ethisch verantwoord geproduceerde mohair, kasjmier, merinowol en baby alpaca. (Kvadrat/Hettie Judah/LP)

Info: kvadrat.dk.

Lees meer over:

Onze partners