De ‘Frankenmansion’: hoe de superrijken toch in het stadscentrum kunnen wonen

De beroemde Frankenmansion aan Staple Street kwam vorig jaar op de markt voor 50 miljoen dollar © Nicole Detone voor WSJ

Een herenhuis, een brownstone en een loft die aan elkaar genaaid worden mits architecturale ingrepen om zo de superrijken toch een woning in het centrum van de grootstad te kunnen bieden: New York Magazine onderzocht de wonderbaarlijke skeletten van de zogenaamde Frankenmansions.

Een binnenzwembad, een turnzaal, een grote bibliotheek, een aquarium dat dienst doet als binnenmuur, een eigen bioscoop, … Wie ooit al zijn tv afstemde op MTV Cribs of Million Dollar Listing weet dat de superrijken der aarde vooral nood hebben aan veel ruimte om hun uitspattingen in kwijt te kunnen. Ruimte die je in het stadscentrum moeilijk kan vinden – er zijn immers maar zoveel overblijfselen van de industriële revolutie, en de meeste gigantische pakhuizen worden opgedeeld lofts. Miljardairs en miljonairs die in het stadscentrum willen wonen moeten dus creatiever uit de hoek komen. Insert: de Frankenmansion. Een combinatie van verschillende huizen die soms zelfs helemaal niet bij elkaar passen maar toch één geheel vormen.

Enkele beroemde eigenaars van zulke Frankenmansions zijn onder andere actrice Sarah Jessica Parker (twee herenhuizen die samen een breedte van 15 meter hebben) Roman Abramovich (drie huizen, twee in de Queen Anne stijl en een herenhuis) en Madonna (drie herenhuizen). Soms gaan er zelfs bizarre constructies als loft, herenhuis, loft probleemloos achter de façade schuil. Vorig jaar kwam de beroemdste Frankenmansion in centrum New York op de markt. Die ‘mansion’ omhelst een oud koetshuis op de ene hoek van de straat, en een loft in een oud hospitaal op de andere hoek, die met elkaar verbonden zijn via een sky bridge.

De verzameling van Roman Abramovich
De verzameling van Roman Abramovich © Google Streetview

Architecturale uitdaging

De architecturale uitdagingen van zo’n Frankenmansion zijn niet min, zegt architect Wayne Turett aan New York Magazine.

“Zelfs wanneer zulke herenhuizen op elkaar lijken en ze naast elkaar liggen, zijn de verdiepingen vaak niet op dezelfde verdiepingen. Achter de voorgevel moeten we dus vaak beide huizen volledig afbreken en weer opbouwen als één geheel, en dus manieren vinden om deze huizen – of dit huis- te ondersteunen aan de zijkanten in plaats van in het midden.” Ook de installaties die zorgen voor verwarming en air conditioning moeten worden afgebroken en herbekeken – omdat je een nieuw grondoppervlak krijgt, en dus ook een nieuw circulatieplan moet uitdenken, laat Turett weten. En wanneer twee huizen radicaal van elkaar verschillen van stijl (naar onze mening een kenmerk van een échte Frankenmansion) is het vaak ook niet toegestaan om er een uniforme gevel voor te plaatsen. Heel wat van de oude herenhuizen en mansions in steden als Londen en New York zijn beschermd, en het uiterlijk en de uitstraling van de straat waarin ze staan moet behouden.

Maar hoe slagen de sterren erin om verschillende huizen of lofts naast en onder elkaar op te kopen? Miljoenen op je bankrekening zijn slechts één vereiste, want vaak komen zulke projecten toch niet tegelijkertijd op de vastgoedmarkt? Heel veel geduld hebben helpt, schrijft New York Magazine. De meeste van de onderdelen van Frankenmansions zijn over een tijdspanne van jaren gekocht – zie het als een collectie die uitgebreider wordt, of een spel Monopoly. Daarnaast bestaan er natuurlijk ook de buyouts: “zoek de eigenaars van het huis naast het jouwe op en bied hen een haast onfatsoenlijke hoeveelheid geld aan. Vaak gaan ze wel overstag”, aldus makelaar Richard Steinberg. (KS)

Lees het volledige artikel en bekijk de soms waanzinnige structuur van Frankenmansions op NYMag

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content