De auto in 2040

06/07/09 om 13:00 - Bijgewerkt om 12:59

Bron: Knack Weekend

Designstudio Mike+Maaike ontwierp een radicaal nieuwe auto: elektrisch aangedreven en zonder bestuurder. Een droom voor 2040.

De auto in 2040

De Nederlandse Maaike Evers en de Amerikaan Mike Simonian, die samen in San Fransciso designstudio Mike+Maaike vormen, hadden al lang zin om een auto te ontwerpen. Maar het voelde eigenlijk niet juist aan. De actualiteit -de crisis in de autoindustrie, de klimaatopwarming en het groeiende besef afhankelijk te zijn van de olieindustrie- deed hen uiteindelijk een radicaal nieuw autoconcept bedenken: een elektrische wagen zonder bestuurder. De Autonomobile.

De huidige wagens stellen de chauffeur centraal en hun design en technologie zijn afgestemd op snelheid. Maar de meeste auto's gebruiken zelden hun maximumcapaciteit, omdat ze verboden is of omdat ze doorgaans toch stilstaan in de file. Mike en Maaike vonden snelheid dan ook een volledig irrelevant geworden uitgangspunt. Zij vertrokken van een totaal ander idee: 'quality time'.

Volgens hen is het absoluut mogelijk om met de huidige technologie auto's zonder bestuurder over onze bestaande wegen te laten rijden. Gps, gesofisticeerde sensors en navigatie-databases moeten volstaan. Dat idee leidde tot hun ontwerp van de Autonomobile: een auto voor het jaar 2040.

Het futuristische wagentje is net zo groot als die parkeerplaats waar u nooit in kon en met zijn spitse dak en asymmetrische vorm doet haast niets nog denken aan de auto zoals we die vandaag kennen. Mensen zijn niet langer bestuurder maar passagier. Wanneer ze plaats nemen, vraagt de boordcomputer. "Waarheen kan ik u brengen?'. Er is geen stuurwiel of pedalen. De ATNMBL bestuurt zichzelf.

Huiskamergevoel
Binnenin staat een halfronde bank die plaats biedt aan zeven mensen en een tafeltje. De inrichting doet denken aan een huiskamer en stimuleert de conversatie en het sociale contact. Grote ramen tot op de grond bieden een panoramisch zicht. En op een flat screen valt alle informatie over de rit te volgen of kan worden overgeschakeld op entertainment.

Terwijl nu een groot deel van een auto in beslag genomen wordt door de motor en mechanische onderdelen, zijn die bij de ATNMBL heel compact waardoor er meer plaats is in het interieur en de wagen in zijn geheel veel kleiner. De elektrische motoren zitten in elk van de vier wielen, het elektrische systeem onder de vloer. Dat wordt opgeladen door zonnepannelen op het dak.

Minder ongevallen
De lijst voordelen is dus lang: geen rijbewijs meer nodig, niet meer zoeken naar een parkeerplaats (de auto zet u af en klaart zelf de klus), minder energieverbruik en vervuiling, aangenamer vertoeven in de auto en vooral: minder ongevallen. Moeten we echt nog wachten tot 2040?

Ann Heylens.

Onze partners