Sterren van de catwalkvloer: interview met Federica Cecchi

Knack Weekend nam u tijdens de Internationale Modeweken al frontstage en backstage, maar praat nu graag eens over die stage zelf.

Federica Cecchi (24) is een Limburgse interieurarchitecte die in Milaan deel uitmaakt van het team van Titti Baiocchi, die de scenografie en regie van de shows van onder meer Roberto Cavalli verzorgt. Wij wisten Federica tussen de shows door te strikken voor een praatje.

“Ik heb altijd al geweten dat ik iets wilde doen in de modewereld. Na mijn architectuurstudies had ik door dat meewerken aan de scenografie van de shows van grote designers echt mijn ding was. Met mijn Italiaanse roots ben ik naar modestad Milaan getrokken en ben ik bij het bureau van Titti Baiocchi beland.”

De kleine, maar felle brunette vertelt het alsof het niets is, maar haar werkgeefster is wel degelijk de grote madam achter de schermen van de Italiaanse mode-industrie. Titti Baiocchi – van Marabini&Baiocchi- heeft immers heel wat luxemerken en klinkende namen in haar rolodex zitten: zo zorgt ze ervoor dat de productie, scenografie, regie, casting en fitting van shows van onder meer Roberto Cavalli, Just Cavalli, Iceberg, Byblos, DSquaredĀ² en Les Copains op rolletjes loopt. Een heuse taak, want bij het organiseren van zo’n modeshow komt heel wat kijken, vertelt Federica.

“Alles begint in het zogenaamde office style, waar de stylisten van de ontwerper samenzitten met Titti om volledig te beschrijven welke mood ze met de collectie willen uitdrukken en in welke stemming ze willen dat die kleding gepresenteerd wordt. Ze bespreken de verschillende soorten verlichting en muziek, denken na over mogelijke video-installaties en beslissen welke vorm de catwalk zal hebben.”

Een catwalk is immers niet zomaar een rechte wandelstrook richting de klauwen van schietgrage modefotografen. Wij zagen al ronde catwalks, ovalen catwalks, vierkante catwalks, catwalks in de hoogte en T-vormige catwalks de revue passeren: daar is dus over nagedacht en is een van de vele taken van het team van Baiocchi.

“Wanneer we een soort consensus hebben bereikt over de mood van de show, worden er catwalkprototypes gemaakt. Let wel: dat zijn geen maquettes maar heuse installaties op schaal 1:1. We kijken dan hoe het materiaal loopt, hoe het eruit ziet en of rubberen zolen er strepen op achterlaten.”

Vervolgens worden er foto’s genomen om te zien hoe de catwalkbedekking er in pixel of op papier zou uitzien, en wordt er in samenspraak met de designer Ć©Ć©n ontwerp gekozen dat dan door de architect verder uitgetekend en gerenderd wordt, om vervolgens op enkele dagen tijd tijdens de Fashion Week onder de handen van getrainde werklui tot leven te komen. Aangezien designers tot op het laatste moment nog veranderingen kunnen aanbrengen werken Baiocchi en haar team onder grote tijdsdruk.

“Een van de strafste shows waar ik ooit aan meegewerkt heb was de mannencollectie van Roberto Cavalli, tijdens de recentste mannenmodeweek van Milaan. We hadden een penthouse afgehuurd met muurhoge ramen en een zicht van 360Ā° over de Duomo van Milaan, heel indrukwekkend. De muren waren volledig gestript en de vloer was kil beton, maar wij zijn erin geslaagd die ruimte om te toveren in een heuse gentlemen’s club, met fluweel en spiegels aan de muren en kleding die in kleine verlichte nissen over de ruimte tentoongesteld werden. Het geheel had een heel luxueuze en theatrale uitstraling.”

Toch moet het bijzonder onbevredigend zijn; maanden zwoegen op een ontwerp dat maar een uurtje Ć©cht in de spotlights staat. De Limburgse is verontwaardigd. “Helemaal niet! Een heel groot deel van hoe mensen een modeshow beleven hangt van ons werk af en ik ben dan ook trots dat ik ervaring heb kunnen opdoen bij iemand als Titti Baiocchi. Wat zij doen is zo belangrijk en ik weet nu dat ik mijn roeping heb gevonden.” (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content