“Omgang met historisch patrimonium is dé uitdaging voor Europa”

Knackweekend.be sprak met Lluis Hortet, voorzitter van de Mies van der Rohe Foundation, naar aanleiding van de expo rond de gelijknamige Award in Leuven.

Naar aanleiding van de opening van de expo rond de Mies van der Rohe Award was ook Lluis Hortet, voorzitter van de gelijknamige Foundation, in het Leuvense museum M te gast. Knackweekend.be sprak met hem.

Wat vindt u zo bijzonder aan het jeugdtheater Bronks?

Lluis Hortet: “Een gebouw als dat van Bronks inschrijven in een stedelijke context is een indrukwekkende oefening. Dat die integratie van het hedendaagse gebouw in de traditionele Brusselse wijk geslaagd is, maakt het Bronks-project bijzonder. De architectuur staat in de eerste plaats voor een zeer sociaal, inhoudelijk sterk programma. De interesse voor de stad en zijn inwoners primeert op het gebouw als vedette. Bovendien is het team erin geslaagd om met een gelimiteerd budget een flexibel gebouw, dat voor diverse doeleinden kan dienen, te bouwen.”

Naar welk soort architectuur zoekt u bij de Mies van der Rohe Award?

Hortet: “Excellentie, dat is wat we zoeken. Al kan die zowel in technische of structurele als in esthetische of materiële zaken schuilgaan. In de door ons genomineerde projecten gaan een aantal van deze elementen steeds samen. Stuk voor stuk zijn het projecten die met veel omstandigheden rekening moeten houden en die een oplossing bieden voor verschillende problemen.”

Ging David Chipperfield met zijn verbouwing van het Neues Museum in Berlijn daarom aan de haal met de hoofdvogel?

Hortet: “De verbouwing van het Neues Museum van Chipperfield is een zeer uitzonderlijk en speciaal project. De transformatie heeft maar liefst 10 jaar geduurd. Een groot deel van die tijd besteedde Chipperfield aan onderzoek naar de oorspronkelijke architectuur van het tijdens de Tweede Wereldoorlog vernielde gebouw. Met veel respect voor dat historisch erfgoed heeft Chipperfield de nog resterende ruïnes geïntegreerd in zijn hedendaagse concept.”

Voor het eerst in de geschiedenis van de Award haalde een Belgisch project een nominatie als finalist. Ligt de kwaliteit van de Belgische architectuur nu hoger dan enkele jaren terug?

Hortet: “Bepaalde landen, zoals Nederland, Spanje en Portugal, kennen inderdaad al een langere traditie als het op kwalitatieve architectuur aankomt. Maar in verhouding tot het aantal inwoners en de oppervlakte van België scoort jullie land steeds beter. Al is er tegelijk nog heel wat werk aan de winkel. Als ik bijvoorbeeld naar het Europese kwartier van Brussel kijk, vind ik dat de transformatie er te snel en met weinig respect voor het historisch erfgoed gebeurt. De autoriteiten zouden daar tegen moeten optreden.”

“Al kampt niet alleen Brussel, maar eigenlijk heel Europa met de problematiek van het op elkaar afstemmen van historische en hedendaagse architectuur. We moeten nadenken over de omgang met ons patrimonium. Met zijn tentoonstelling tijdens de laatste Biënnale van Venetië haalde Rem Koolhaas dat onderwerp al aan. En wellicht is het dus geen toeval dat we met de Mies van der Rohe Award niet alleen Chipperfield, maar ook de verbouwing van de historisch waardevolle privéwoning ‘Collage House’ in Girona door het jonge architectuurtalent Ramon Bosch en Bet Capdeferro bekroond hebben.”

Elien Haentjens

De expo rond de Mies van der Rohe Award, die een initiatief is van Stad en Architectuur Leuven, loopt tot 28 april in het Leuvense museum M.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content