Jong Belgisch architectuurtalent bekroond in Venetië

28/08/10 om 17:36 - Bijgewerkt om 17:36

Bron: Knack Weekend

Office Kersten Geers David Van Severen heeft voor zijn samenwerking met Bas Princen de Zilveren Leeuw gekregen.

Jong Belgisch architectuurtalent bekroond in Venetië

© Leen Creve

Architectenbureau Office Kersten Geers David Van Severen heeft samen met fotograaf Bas Princen op de Architectuur Biënnale in Venetië de Zilveren Leeuw voor Jong Talent gewonnen.

Met de bekroning wil de jury het potentieel van het architectenbureau én de jarenlange samenwerking tussen de architecten en de fotograaf belonen. Naar eigen zeggen is de jury vooral geraakt door hun doorzettingsvermogen om samen verder te bouwen aan de fotografische analyse en de coherente visie van hun interventies. Bovendien vond de jury dat het kantoor erg goed ingespeeld heeft op het overkoepelende thema 'People meet in Architecture'.

In zeven verschillende kamers tonen de architecten fictieve beelden van hun gebouwen samen met architectuurfoto's van Bas Princen van over de hele wereld. De beelden zijn op een vormelijke of emotionele manier met elkaar verbonden. En elke kamer krijgt een eigen identiteit.

Een soort afdak voor de rij kamers verbindt het geheel. Niet alleen met elkaar, maar ook met de aangrenzende tuin van de Nederlander Piet Oudolf, die ook door Kazuyo Sejima werd uitgenodigd om deel te nemen aan de tentoonstelling 'People meet in Architecture'. De tuin werd overigens door de jury beloond met een eervolle vermelding.

Eerste reacties

"Hoe kunnen we dit gebouw in de tuin van Piet Oudolf zichtbaar maken? En hoe kunnen we het vervolgens bevolken? We werken al zeven à acht jaar samen met Bas Princen, dus we vonden het fijn om dat weer te doen."

"Onze manier van beeldvorming komt overeen. We maakten een soort van voorruimte voor het bestaande gebouw voor de overgang naar de tuin. Het is onze manier van werken: eenvoudige dingen zichtbaar maken. We zijn extreem blij met deze prijs. Ja", stelt Kersten Geers in een eerste reactie.

Op de vorige Biënnale, met 'After the Party' als thema, had Office Kersten Geerst David Van Severen het Belgische paviljoen al vormgegeven. Daarvan maakte Bas Princen toen ook foto's.

Belgen opgemerkt

De Vlaamse architectuurwereld reageert uiteraard opgetogen. Peter Swinnen, de pas aangestelde Vlaams Bouwmeester: "Het is fantastisch nieuws: zes jaar geleden viel het Belgisch paviljoen ook in de prijzen. Deze Zilveren Leeuw is een duidelijk teken dat we zwaar inwinnen aan relevantie op Europees vlak."

Ook Katrien Vandemarliere, directeur van het Vlaams Architectuur Instituut, is blij: "We weten hier in België al wel langer dat we interessante ontwerpers hebben. Dat komt omdat architecten bij ons soms zo beperkt zijn en tegen muren oplopen dat ze erg scherp bezig zijn. Ze werken op een conceptuele manier die nu ook elders opgemerkt wordt."

"Naast Office Kersten Geers David Van Severen is ook architectenbureau de vylder vinck tailleu uitgenodigd op deze Biënnale. En Bas Smet zijn werk voor Frank Gehry staat op de expo van Frank Gehry vlak bij het San Marco-plein. Tot slot staat er een maquette van 51N4E in het Albanese paviljoen. Het is een bijzonder goede Biënnale, de beste die ik al gezien heb: het thema maakt dat alle zintuigen aangesproken worden."

Andere winnaars

Gouden Leeuw voor Beste Project van de Tentoonstelling: Junya Ishigami.

Wat? Hij bouwde een vederlichte structuur uit draadjes, die het helaas de tweede dag van de vernissage al begaf.

Jurycommentaar? Door de studie "Architectuur als lucht, studie voor chäteau la coste" wil de jury de unieke en vastberaden visie van Junya Ishigami belonen. Zijn werk doorbreekt volgens hen de grenzen van materialen, zichtbaarheid, dunheid, bouwkunde en architectuur zelf.

Gouden Leeuw voor Beste Nationale Inzending: Bahrein.

Wat? Zij presenteerden een reeks vissershutten zoals die ook aan de kust bestaan. Daarin vertellen de gebruikers over hun relatie met de kust, het water en deze gebouwen.

Jurycommentaar? De jury was verrast door de keuze voor een heldere zelfanalyse van een snelveranderende kustlijn. Hier zijn overgangsvormen van architectuur gepresenteerd als middelen om de zee terug te claimen als publieke ruimte. Een uitzonderlijk nederige, maar fascinerende interpretatie van het thema, aldus de jury.

Eerder raakte al bekend dat Rem Koolhaas de Gouden Leeuw voor carrière kreeg.

Leen Creve/Elien Haentjens

Onze partners