Italië opent tempel moderne kunst

16/11/09 om 16:30 - Bijgewerkt om 16:30

Bron: Knack Weekend

Vier jaar later dan gepland opent het Maxxi begin 2010 officieel de deuren.

Italië opent tempel moderne kunst

© EPA

Vier jaar later dan gepland opent het Maxxi begin 2010 officieel de deuren.

Het Maxxi is het eerste nationale museum voor moderne creatie in Italië. Het bestaat uit twee delen: Maxxi arte en architettura. Ook architecturaal is het museum een buitenbeentje. Daarvoor zorgde de Brits-Iraakse architecte Zaha Hadid. Ze ontwierp het museumgebouw in haar kenmerkende, vloeiende bouwstijl.

Het Maxxi, wat staat voor Museum of Art for the XXI Century, is opgetrokken op het terrein van een voormalige autofabriek in het noordelijke stadsdeel Flaminio in Rome. Hadid heeft het 30.000 vierkante meter grote gebouw zodanig ontworpen dat het grotendeels tussen oude bouwvolumes verscholen ligt.

Vloeiend lijnenspel

Een aantal van die oude gebouwen zijn behouden, de nieuwe volumes lopen er in vloeiende bewegingen tussen. "Mijn ontwerp bestaat uit allerlei laagjes, die ik met vloeiende lijnen heb verbonden. Dat laagjes-idee heb ik ontleend aan de stad Rome, aangezien de geschiedenis er al heel wat laagjes heeft gelegd ", stelt Hadid.

De vloeiende lijnen moeten de relatie tussen de kunstwerken bevorderen. Hadid wilde met haar ontwerp de curatoren in staat stellen om heel verschillende tentoonstellingen op te zetten. Bovendien had ze ook een tentoonstellingsfunctie voor ogen voor de buitenmuren. Volgens de architecte kunnen ze namelijk gebruikt worden voor projecties, muurschilderingen en installaties.

Vertraging

Met haar ontwerp haalde Hadid het in 1998 van meer dan 270 anderen, onder wie toparchitecten zoals Jean Nouvel, Stevel Holl en Rem Koolhaas. Vooral het feit dat het gebouw wezenlijk deel zou uitmaken van het stadsweefsel en zijn bijzonder gedurfde, creatieve uiterlijk bezorgden Hadid de overwinning.

Voor de realisatie werkte Hadid samen met het Romeinse bureau Studio Croci en Associati. Tussen de wedstrijd en de uiteindelijke realisatie liggen dus meer dan tien jaar. Financiële problemen - het project kostte uiteindelijk twintig miljoen meer dan begroot - liggen aan de basis van die vertraging.

Lees meer over:

Onze partners