In beeld: de uitbreiding van het Hortamuseum kondigt nieuwe mogelijkheden aan

© Wim Denolf

De woning en het atelier van Victor Horta (1861-1947) in de Amerikaansestraat in Elsene werden gelijktijdig gebouwd tussen 1898 en 1901. De meester van de art nouveau zou er wonen tot in 1919, toen de architect en ontwerper naar de Louizalaan verhuisde.

Begin jaren zestig kocht de gemeente Sint-Gillis de woning aan om er een museum van te maken. Zodoende werden Horta ’s huis en atelier in 1963 de eerste geklasseerde gebouwen in art nouveau-stijl in België, al zou het nog tot 1969 duren voor het museum officieel ingehuldigd kon worden.

Terwijl het museum in 1970 amper tweeduizend bezoekers trok, werden er vorig jaar meer dan 65000 geteld. Bovendien zijn het Hortahuis en -atelier zelf te kwetsbaar om er moderne museumactiviteiten in te ontplooien, al vonden er de jongste jaren wel onder meer creatieve (kinder)ateliers en concerten plaats. In 2015 deden de interieurs van het museum dienst als decor voor de opnames van The Danish Girl van Tom Hooper. Volgens conservatrice Françoise Aubry maakte het huidige kader een verdere groei van het museum echter onmogelijk. Het monument onderging eind jaren tachtig trouwens al langdurige restauratiewerken omwille van stabiliteitsproblemen, veroorzaakt door het toenemende aantal bezoekers.

Verborgen ruimtes

Een uitbreiding drong zich op, en dus kocht het aanpalende pand – een ontwerp van architect Jules Brunfaut uit 1900 – eveneens door de gemeente ingelijfd. Architectenbureau Ozon van Christoph Gillis zorgde er de voorbije maanden voor een vestiaire, een tentoonstellingszaal op de bel-etage, een museumshop, kantoren, beveiligde archieflokalen en een bibliotheek voor de meer dan 5000 aan Horta en de Europese art nouveau gewijde publicaties. Met het oorspronkelijke ontwerp van Brunfaut hoefde men geen rekening te houden: daar bleef na twee grootschalige transformaties hoe dan ook weinig van over.

Ook het Hortamuseum zelf werd onder handen genomen. Zo is ook de verborgen diensttrap nu toegankelijk voor het publiek, wat de indeling van het pand verduidelijkt. Ook de recent gerestaureerde, maar voordien afgesloten keuken in de kelderverdieping van het woonhuis maakt voortaan deel uit van het bezoekersparcours.

Kunstambachten

Dankzij het uitbreidingsproject beschikt het Hortamuseum voortaan over een echte ontvangstruimte en behoren de wachtrijen voor de inkom van het pand tot het verleden. Bovendien kan het Hortamuseum voortaan tijdelijke tentoonstellingen organiseren. Trouw aan de passies van Horta, zullen die telkens in het teken staan van de hedendaagse kunstambachten of specifieke kunstenaars en stromingen binnen de art nouveau en de art deco belichten.

De eerste groepstentoonstelling gaat deze week van start en toont werk van vijf kunstenaars, rond voor Horta belangrijke thema’s als ruimte, licht en de natuur. Naast florale installaties van Geert Pattyn en Katty Castiau kunt u er kennismaken met het werk van fotograaf Julien Lambert, die een zwart-witreeks voorstelt over het art nouveau-erfgoed in Sint-Gillis. Verder is er ook papierkunst te zien met de installatie Birds van Aurélie Ranalli en sculpturen van Côme Perché, die zich inspireerde op de plantaardige en dierlijke motieven die de art nouveau typeren. Voor 2017 wordt alvast een tentoonstelling met schilderijen en tekeningen van Henry Van De Velde aangekondigd.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content