Hersencel is blikvanger van Belgisch paviljoen

© Conix Architects

België profileert zich als Europees kenniscentrum in China.

Een gigantische hersencel vormt de blikvanger van ons eigenste paviljoen. Via een kunstmatige hersenader worden bezoekers in het Belgische bouwwerk geloodst. Dit ‘Brain Cell’-concept symboliseert België als politiek centrum van Europa en kruispunt van verschillende culturen.
De beglaasde voorgevel vormt een symbolische uitnodiging om ons land, gekenmerkt door een grote openheid en tolerantie, te ontdekken. De buitenkant van het paviljoen is vrij sober en dat staat in schril contrast met de speelse interieurvormen van de originele hersencel. “Die tegenstelling weerspiegelt België. We zijn een discreet land, maar wanneer je dieper graaft, ontdek je onze creativiteit. Daarom kozen we om het hele paviljoen rond een hersencel op te bouwen”, vertelt architecte Christine Conix.

Om het thema ‘Better city, better life’ en de focus op duurzaamheid tot zijn recht te laten komen, koos Conix Architects voor rechte lijnen in recycleerbaar materiaal. De stalen wanden zijn ook gemakkelijk in opbouw, zodat het kunstwerk na de tentoonstelling nog voor andere doeleinden gebruikt kan worden.

Groene Economie

Om het warmteverlies van het gebouw te beperken, opteerde het Antwerpse architectenbureau samen met JV Interbuild -Realys, de promotor van het project, om enkel de noordelijke gevel van het paviljoen uit glas te vervaardigen. Meer dan duizend vierkante meter zonnepanelen, bevestigd op het dak, leveren energie voor het restaurant en de keuken. Op die manier wordt het ‘Groene Economie’-concept de rode draad doorheen het Belgische bouwwerk. Daarnaast werd het ambitieuze ‘Roots & Shouts’ Million Tree Project geselecteerd als lokale partner voor een groene Expo. Een bos zal worden aangeplant in Mongolië om de ecologische voetafdruk van het paviljoen te beperken.

Naast Europees centrum verwijst de hersencel ook naar België als kenniscentrum en de ontwikkelingen op vlak van onder meer biotechnologie. “De ‘Brain Cell’ moet het belang van de wetenschap als bijdrage tot een intellectuele en artistieke rijkdom onderstrepen”, zegt Conix.

Omdat België in de tweede helft van 2010 het voorzitterschap van de Europese Unie op zich neemt, bezit de constructie naast de Belgische ook de Europese paviljoentitel. Dat is een unicum in de geschiedenis van de Wereldexpo. Voorzitter van de Europese Commissie, José Manuel Barrosso, zal het Europese gedeelte dan ook officieel openen. Met de tentoonstelling ‘Intelligent Europa’, die aansluit op het hersencelconcept, zal de Unie met behulp van multimedia Europese steden promoten.

Exportproducten

Toch is het ‘Brain Cell’-project niet de enige Belgische troef in China. Bier, chocolade en diamanten worden tijdens de Wereldtentoonstelling extra in de kijker gezet. Het Hasseltse architectenbureau Crenau International kreeg de opdracht om een plekje voor deze drie exportproducten in te richten.

In de ‘Chocolate Corner & Shop’ zijn pralines van onder meer Callebaut en Neuhaus te proeven. Ook het productieproces van de pralines wordt toegelicht. Per dag zullen ook zo’n twintigduizend pralines uitgedeeld worden aan de paviljoengeïnteresseerden.

Het ‘Belgian Beer Café’, met een interieur uit de jaren twintig, promoot de Belgische biercultuur. Tenslotte kunnen Expobezoekers genieten van de fonkelende diamanten in de ‘Diamand Shop’. Daar kunnen zij het hele proces van ruwe edelsteen tot afgewerkt, verfijnd product op de voet volgen.

Op de Expo worden ongeveer tachtig miljoen bezoekers verwacht. Daarom spaarde België kosten noch moeite om een positief imago neer te zetten. Met een oppervlakte van meer dan vijfduizend vierkante meter is dit paviljoen het grootste dat ons land ooit bouwde. De constructie heeft een kostenplaatje van tien miljoen euro. Onder meer de Belgische regio’s en partners uit het bedrijfsleven sponsorden deze onderneming.

Tiffany Philips

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content