Rechtvaardige rechters niet terecht

Dit is gemaakt op koperplaat en zou afkomstig zijn uit de Goedertier collectie. De techniek is dat het schilderij ingebakken zou zijn op de plaat. Een techniek die vooral in tweede helft 19de eeuw zou gebruikt geweest zijn. De kader is de originele en nog nooit verwijderd geweest. Op de kader staat de tekst “modele de douleur”. Aangezien mijn kennis hierover zo goed als nihil is zal ik de foto voor zich laten spreken. Het is in mijn bezit via overgrootmoeder die het van Goedertier zelf gekregen zou hebben aangezien hij een achterneef van haar is. Voor verdere gegevens kan u me altijd contacteren Hoogachtend Tamara Zonnekein

Rechtvaardige Rechters terecht?

Dit schilderij is nu ook weer niet zo spannend, maar het verhaal met de link naar de beroemde Arsène Goedertier (1876-1934), de Vlaamse wisselagent en koster die in verband staat met de diefstal van de Rechtvaardige Rechters van het Lam Gods in Gent maakt het wel boeiend. Arsène Goedertier zou dus meer hebben geweten over deze beroemde kunstroof. Dit werk lijkt op het eerste gezicht een neogotisch tableau. Gezien het vermoedelijk op koper werd geschilderd lijkt de kans onbestaande dat de Rechtvaarde Rechters onder de verf verborgen zouden zitten. Dit zou natuurlijk pas spannend zijn. Maar uitgaande van wat we hier zien op de foto lijkt het dus een negentiende-eeuws werk zonder hoge waarde: 350 euro.

Mooie lijst

Er zit wel een mooie neogotische lijst rond. We merken op dat zelfs mooie historische lijsten worden verzameld.

Wie weet.

Maar gezien de familiale connecties met Arsène Goedertier lijkt het me toch interessant om eens na te gaan of er in de familie geen paneelschilderijtjes in een gelijkaardige stijl circuleren. Wie weet zitten de Rechtvaardige Rechters niet verstopt onder zo’n overschildering. Dat zou pas een ontdekking van formaat zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content