Emaillerie Belge boek

10/12/12 om 09:48 - Bijgewerkt om 09:48

Bron: Knack Weekend

Belangstelling voor "antieke" reclame? Dan moet je uitkijken voor het schitterende boek "Emaillerie Belge" van Jan De Plus van uitgeverij Weyrich!

Emaillerie Belge boek

Emaillerie Belge.

Laten we eens wat publiciteit maken voor een schitterend boek dat bovendien over reclame gaat! Jan De Plus, vroeger al bekend als verzamelaar en auteur van een interessant naslagwerk over oude reclameborden van email, heeft nu een nieuw en nog veel vollediger boek uit over emailreclame. Onder de titel "Emaillerie Belge" maakte hij een volledig overzicht van de Belgische productie. Ons land was immers een belangrijk producent van emailreclameborden. Het boek concentreert zich wel rond een van de belangrijkste bedrijven, de Emaillerie Belge, opgestart in 1920 en nog steeds actief in Brussel! Dit schitterende bedrijf maakt nog steeds emailborden op traditionele wijze. Maar het boek van Jan De Plus gaat over meer. Hij toont ons ook oude postkaarten van straatsbeelden waarop emailreclames te zien zijn. Hij duikt ook in het productieproces en uiteraard in de geschiedenis van het bedrijf Emaillerie Belge waar al die beroemde borden voor Philips, Sunlight, Banania, Turmac, Kub, Solo, Spa, Coca Cola, Martini, Singer, Miverna en zovele andere werden vervaardigd.

Lilian Vertessen.

Onderzoeker Jan De Plus gaat ook minitieus te werk en slaagt er eveneens in om heel wat borden precies te dateren en toe te schrijven aan producenten en ontwerpers. Maar hij beschrijft niet alleen de reclameborden, hij heeft ook aandacht voor het keukengerei van email en de kachels! Hij sluit zelfs af met een hoofdstuk over kunstenaar Liliane Vertessen die voor haar werk emailborden heeft aangewend. Het boek Emaillerie Belge is niet alleen voor de verzamelaar uit binnen- en buitenland een must (uitgegeven in Frans en Nederlands), maar voor iedereen die geboeid wordt door geschiedenis, nostalgie en grafiek.

Het boek Emaillerie Belge van Jan De Plus is een uitgave van uitgeverij Weyrich (www.weyrich-edition.be) en kost 42 euro. Het is een lijvig en rijk geïllustreerd naslagwerk, heerlijk om door te bladeren!

Hierbij roepen we ook alle lezers op die oude emailborden hebben, om die ons door te sturen. Dan kan ik er een oordeel over laten vellen door de specialist ter zake, Jan de Plus!

Lees meer over:

Onze partners