Antiek wintersalon op de Zavel

De Bruneaf op de Zavel vindt voortaan ook in de winter plaats.

Bruneaf, de internationaal vermaarde zomerexpositie van etnische kunst op de Zavel in Brussel wordt uitgebreid met een wintersalon waar ook archeologica en Oosterse kunst worden getoond.

Het gaat om een nieuw initiatief van Pierre Loos, voorzitter van de vereniging Bruneaf die handelaren van etnische kunst vertegenwoordigd. Loos wil precies om het moment dat Brussel al zoveel verzamelaars en bezoekers aantrekt voor de grote antiekbeurs Brafa in Tour & Taxis (van 21 tot 30 januari), ook op de Zavel uitpakken met een super opendeur-expo. Dit wintersalon loopt van 19 tot 23 januari en zet de deuren open van een hele reeks gerenommeerde handelaren.

Het aanbod wordt dus wel heel specifiek, met archeologica uit de oudheid, Chinese en Japanse kunst en Afrikaanse kunst. Loos wil hiermee ook de dynamiek van de handel extra aanwakkeren, in concurrentie met de veilinghuizen die op de Zavel steeds actiever worden en -inderdaad- een deel van de taart opeisen. De handel werkt natuurlijk wel samen met de veilinghuizen, de een heeft de ander nodig, maar in de huidige tijd is het wel zo dat de veilinghuizen toch wel een flink deel van de soep afromen. De klant vaart daar niet altijd slecht mee, omdat iedereen extra zijn best doet. Dus wordt dit wintersalon op de Zavel zeker een opportuniteit om iets leuks te vinden.

Authenticiteit

Bij een bezoek is het belangrijk even te kijken of de handelaar bij wie je binnenstapt ook daadwerkelijk deel uitmaakt van een van de erkende verenigingen, zijnde de Bruneaf voor de etnische kunst, de Ars Antiqua Brussels voor de archeologica en de Brussels Oriental Art Fair voor de Oosterse kunst. Waarom? Dat is zeker voor wat de etnische kunst betreft niet onbelangrijk, omdat de aangesloten handelaren zichzelf strikte spelregels opleggen inzake authenticiteit. Sommige malafide handelaren bieden immers nabootsingen aan van Afrikaanse kunst, meestal verkocht aan lagere prijzen.

Dit werd onlangs nog eens duidelijk op de expo van de Congo Collectie in het cultuurcentrum Scharpoord, die vol vervalsingen zat, aldus Pierre Loos. Volgens hem ging het in dit geval ook niet om wat je moderne Afrikaanse kunst kunt noemen, maar “copies vénales ou des inventions dont l’aspect ancien n’a qu’un seul but, tromper l’acheteur, et surtout, et c’est cela le plus dommageable, tromper le public qui visiterait cette exposition se déroulant dans un endroit renommé, illustrée d’un catalogue aux allures prestigieuses.”

Bruneaf neemt dus afstand van de handelaren in etnische kunst, die geen deel uitmaken van de vereniging, maar door ook hun deuren open te zetten toch meeprofiteren van de renommee van de internationaal gereputeerde handelaren die in Brussel actief zijn.

Piet Swimberghe

Voor extra info: www.wintersablon.com. De galerijen zijn dagelijks open van 11 tot 20u., de zaterdag tot 21u.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content