Achielle verkozen tot Ambachtsman van het jaar

De producent van retro fietsen is door de jury gekozen als winnaar van Ambacht in de Kijker 2012.

Om de ambachtelijke sector extra in de kijker te zetten, organiseert minister Middenstand, KMO, Zelfstandigen en landbouw Laruelle al enkele jaren ‘Ambacht in de Kijker’. Uit 240 inzendingen, koos de jury uiteindelijk Achielle, een Belgisch fietsenproducent als ambachtsman van het jaar. De familie Oosterlinck wint zo onder het motto ‘wij maken geen fietsen, wij maken jouw fiets’ welverdiend de prijs voor Ambacht in de kijker 2012.

Vooral de hoge kwaliteitsgarantie, het boeiende familieverhaal achter het bedrijf en de gedrevenheid waarmee het bedrijf de fietsen zelf en gepersonaliseerd bouwt, overtuigde de jury. De winnaar krijgt een geldprijs van 3000 euro. De publieksprijs ging met 30 procent van alle stemmen naar Nino Tondat, Mozaïek- en terrazzospecialist uit Eeklo. De parel van de jury werd gewonnen door Domaine Du Ry d’Argent van Jean-François Baele.

‘Verdiende winnaar’

Achielle gaat er prat op écht een fiets van bij ons te maken. Het bedrijf uit Pittem kiest niet voor de eenvoudigste oplossing, maar bouwt de frames, stuk voor stuk, zelf. De jury loofde Achielle voor de jarenlange ervaring en vakmanschap, traditioneel handwerk en continue investering in een modern machinepark. Een leuk weetje: de formule van de vintagefietsen heeft succes tot in New York. Zelfs actrice Sarah Jessica Parker werd al gesignaleerd met een Achiellefiets.

“De verdiende winnaar”, vindt ook NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, die jurylid was tijdens deze wedstrijd. “Deze wedstrijd toonde nogmaals aan dat de ambachten heel wat potentieel hebben.” De afgelopen jaren zijn de ambachten enorm geprofessionaliseerd en gemoderniseerd. Mensen blijken de standaardproducten van de grote ketens voor een stuk beu te zijn en zoeken hun toevlucht tot unieke, artisanale en betaalbare stukken.

Meer hedendaagse omschrijving

Ook steeds meer jonge ondernemers werpen zich op een artisanaal beroep. Daarom is een positievere en een meer hedendaagse omschrijving nodig om de ambachten een modern imago te geven. “In Frankrijk en Wallonië wordt voor dergelijke beroepen de term ‘artisan’ gebruikt. Die heeft een positievere en een meer hedendaagse connotatie. Een nieuwe omschrijving die de lading beter dekt, is dus in Vlaanderen nodig om de ambachten een modern imago te geven. Wij denken daarbij aan de term ‘artisanale ondernemers.”

In 2008 bracht NSZ een apart label uit, ‘fier ambachtsman te zijn’, dat ambachtslieden nog steeds kunnen opvragen. Het label staat symbool voor de kennis, de kunde en de unieke kwaliteit van de producten en diensten van de ambachtsman of -vrouw. “We gaan dat label nu moderniseren en de nieuwe naam ‘artisanale ondernemers’ gebruiken, maar de boodschap blijft steeds dezelfde: kwaliteit staat bij artisanale ondernemers voorop”, benadrukt Christine Mattheeuws. (RDM)
Bekijk hier het promofilmpje van de winnaar Achielle.




Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content