Zitruimte in vliegtuigen wordt nog krapper

08/04/15 om 14:02 - Bijgewerkt om 14:26

De beenruimte in vliegtuigen is de afgelopen jaren al enorm gekrompen, maar de vliegtuigen die nu ontwikkeld worden bieden nog meer zitplaatsen en dus minder plaats per passagier.

Zitruimte in vliegtuigen wordt nog krapper

© iStockphoto

Moderne vliegtuigpassagiers, tenminste degenen die in economy class vliegen, zijn er ondertussen aan gewend dat ze tijdens de reis in een soort keurslijf moeten zitten, maar binnenkort zullen ze met nog minder ruimte tevreden moeten zijn. Dat schrijft The Telegraph.

De twee grootste vliegtuigbouwers Boeing en Airbus produceren op dit moment nieuwe modellen waarin meer plaatsen gepropt worden. De Boeing 737 MAX die in 2017 op de markt komt zal 189 plaatsen tellen en de Airbus A320neo die in 2016 zijn debuut maakt zelfs 195.

Maar voor Ryanair zijn dit er nog niet genoeg. CEO Michael O'Leary wil minstens 200 passagiers kunnen vervoeren en daarom ontwikkelt Boeing het speciale model 737 MAX 200 om aan die vraag te kunnen voldoen. Volgens O'Leary zal dit per vliegtuig per jaar een miljoen euro besparen. De nieuwe vliegtuigen zullen daarom een nieuwe prijsoorlog veroorzaken, aldus O'Leary. Tegeijk zal het volgens hem betekenen dat Ryanair sterk zal gaan groeien en passagiers zal wegsnoepen bij andere vliegmaatschappijen.

Uit een onderzoek van Business Traveller in 2012 bleek dat de stoelen bij Ryainair toen al het smalste waren: 16 inches (ongeveer 40 cm) tegenover bijvoorbeeld British Airlines met 18 inches (ongeveer 46) en Virgin Atlantic met 19 inches (48 cm). In de nieuwe, nog krappere vliegtuigen wordt niet alleen ruimte gewonnen door de stoeler smaller te maken, maar ook door de beenruimtes tussen de stoelen in te korten.

In de nabije toekomst wordt het voor passagiers zoals deze dus helemaal een probleem om nog comfortabel te reizen:

Lees meer over:

Onze partners