Waarom Californiërs zo aan hun In-N-Out Burger gehecht zijn

21/05/15 om 09:55 - Bijgewerkt om 10:02

Terwijl McDonald's alle zeilen bij moeten zetten om de klanten niet kwijt te spelen, blijft de Californische fastfoodketen In-N-Out Burger al sinds de oprichting in 1948 razendpopulair. Waarom zijn ze in de Golden State zo verknocht aan hun In-N-Out Burger?

Terwijl McDonald's met een kledinglijn komt, experimenteert met de menukaart, macarons toevoegt aan de dessertkaart en alle zeilen bij moeten zetten om de klanten niet kwijt te spelen, serveert de Californische fastfood keten In-N-Out Burger als sinds de oprichting in 1948 hetzelfde menu met enkel hamburgers, cheeseburgers, friet en milkshakes en blijven de Californiërs er net zo trouw komen als vijftig jaar geleden. Waarom zijn ze in de Golden State zo verknocht aan hun In-N-Out Burger?

Eerst een beetje geschiedenis. Het echtpaar Harry en Esther Snyder begon in 1948 met hun eerste In-N-Out Burger in Baldwin Park bij Los Angeles. Ze hanteerden een heel eenvoudig basisprincipe: "Geef klanten voedsel van de hoogste kwaliteit dat zo vers mogelijk is, zorg voor een vriendelijke bediening en een kraakheldere omgeving." Het bleek een briljant uitgangspunt want vanaf het begin wisten de klanten de In-N-Out Burgers te smaken.

Uitvinder van de drive-inn

Harry Snyder had nog meer goede ideeën. In de jaren vijftig waren de zogenaamde 'car hops' nog de norm: de klanten wachtten in hun wagen op een parkeerplaats en de bediening bracht het eten naar de klanten in hun geparkeerde auto. Het echtpaar Snyder had daar niet genoeg parkeerruimte voor en dus bedacht Harry de drive-inn waarbij de klanten via een speakersysteem dat in twee richtingen werkt hun bestelling door konden geven en het bij het volgende loket op konden halen.

Toen Harry Snyder in 1976 overleed had hij het aantal restaurants uitgebreid tot 18, ondertussen zijn het er meer dan 300. Ze liggen allemaal in het zuidwesten van de VS: in Californië, Arizona, Nevada, Utah en Texas.

Secret Menu

Aan de buitenkant zien alle In-N-Out Burgers er hetzelfde uit: het gebouw is wit, het dak is rood en de details en de letters op het herkenbare logo zijn geel. Binnenin lijk je een fifties diner binnen te komen. Boven de toonbank hangt de eenvoudige menukaart met een zeer beperkte keuze en het personeel draagt een wit uniform met rode schort en mutsjes indezelfde kleuren.

Maar In-N-Out Burger deelt een geheim met de Californiërs: behalve de aanwezige menukaart is er nog een Secret Menu (of Not So Secret Menu zoals In-N-Out Burger het zelf noemt) met lekkernijen als een 'double double" (2 burgers en evenveel plakken kaas), '3x3', '4x4' , de beroemde 'animal style burger' (een burger met mosterd, augurken, gegrilde uien en extra saus), 'cheese fries' (frietjes met een laagje gesmolten kaas) en 'protein style burgers' (met sla in plaats van een broodje).

Wat ook niet op de menukaart staat is dat je de frietjes op zeven verschillende manieren kan bestellen: light, well done, light-well, without salt, animal style, cheese fries, en regular.

Enkel vers

Alle frietjes worden ter plekke met de hand gesneden en gefrituurd in honderd procent plantaardige olie, de milkshakes worden van echt ijs gemaakt, de tomaten worden niet flinterdun gesneden, maar in flinke plakken, de sla is knapperig en diepvriesproducten zijn uit den boze. In een In-N-Out Burger zult u geen diepvriezen, magnetrons en warme lampen aantreffen. Al het vlees, afkomstig van eigen fokkerijen, wordt ter plaatse gebakken.

Daarom zal de hamburgerketen ook niet uitbreiden naar de Amerikaanse oostkust of het buitenland. De producten die ze gebruiken worden nooit verder vervoerd dan 500 mijl vanuit de opslagcentra in Texas en Californië naar de restaurants.

Bijbelteksten en gekruiste palmbomen

In-N-Out Burger is ondertussen een miljardenbedrijf en de huidige eigenaresse, de 32-jarige kleindochter van de Snyders, is een van de jongste vrouwelijke miljardairs in de VS, toch blijft het een familiebedrijf met kleine, maar zeer gewaardeerde eigenaardigheden.

Zo staan op alle kartonnen bekers nummers van verzen uit de Bijbel, verwijst de gele pijl in het logo naar de leuze '"We all work under the same arrow', zijn de gekruiste palmbomen die voor de In-N-Out-Burgers staan een verwijzing naar de film It's a Mad, Mad, Mad, Mad World, de favoriete film van Harry Snyder en moeten alle managers - inclusief de eigen kinderen en kleinkinderen - beginnen met werken in de keuken en alle werkzaamheden doen die de andere personeelsleden moeten uitvoeren.

Terug naar de kindertijd

Behalve alle Californiërs, van rijk tot arm, mag In-N-Out Burger ook beroemdheden als Miley Cyrus, Paris Hilton, Karlie Kloss, John Mayer, Larry King en Van Halen en zelfs kritische eters zoals Anthony Bourdain, Julia Child en Gordon Ramsey tot zijn fans rekenen.

In een wereld waarin alles in een razend tempo verandert is In-N-Out Burger voor de Californiërs 'a trip down memory lane', een plaats waar de tijd even stilstaat, waar ze als kind al kwamen en waar alles er nog precies zo uitziet en smaakt als toen. En dus blijft generatie op generatie er trouw komen voor hun animal style burger. (MS)

Lees meer over:

Onze partners