Verre reizen zitten in de lift

29/05/16 om 12:15 - Bijgewerkt om 12:15

Uit een onderzoek van de reisorganisatie Connections blijkt dat de Belg nog graag op reis vertrekt, maar dat de bestemmingen en het soort reizen veranderen. Zo maken we dit jaar graag een verre reis, waarbij Japan en Canada favoriet zijn, en kiezen we steeds minder voor de zogenoemde all-In vakanties.

Verre reizen zitten in de lift

De Canadese natuur, een favoriete bestemming. © iStock

De verre reizen liggen goed in de markt bij de Belgen. Zo ziet Connections dit voorjaar een sterke stijging in het aantal boekingen naar Noord-Amerika, Azië en Afrika. Die sterke toename is vooral te danken aan populaire bestemmingen als Canada, Japan (met hoofdstad Tokio op nummer één), Sri Lanka, Indonesië, India en Zuid-Afrika. De enorme toename van aantal boekingen op Japan, is volgens Frank Bosteels, woordvoerder van Connections, te verklaren door twee zaken. Eerst en vooral zijn er de enorme koerswijzigingen die ervoor zorgen dat reizen naar Japan en verblijven en leven in Japan, veel goedkoper zijn geworden. Daarnaast zit ook de aandacht voor Japan naar aanleiding van de viering van 150 jaar handelsbetrekkingen tussen Japan en België er zeker voor iets tussen. Het Noord-Amerikaanse Canada dankt haar populariteit vooral aan de naderende 150ste verjaardag van het ontstaan van het land, waar wereldwijd enorm veel rond te doen is. Ook de toenemende interesse in natuurreizen speelt een rol.

Grote verliezers wat de bestemmingen betreft, zijn Turkije (-40%), Egypte (-60%) en Tunesië (-90%).

Meer authenticiteit

All-In vakanties zijn passé. De trend voor 2016 is maatwerk of self-packaging. Losse componenten als een vlucht, hotel, autoverhuur en uitstapjes worden afzonderlijk uitgepikt, zodat de reiziger zelf de reis kan samenstellen waar hij van droomt. De individuele behoeften komen op de eerste plaats en deze gepersonaliseerde reis schept meer ruimte voor flexibiliteit. Daarnaast wil de reiziger zich verbonden voelen met een land, de bevolking leren kennen en ondergedompeld worden in vreemde culturen. Authenticiteit en beleving staan centraal.

Onze partners