Veilig op reis met de wagen

© Thinkstock

Ieder jaar nemen talrijke Belgen de wagen om op zomervakantie te gaan. Deze uittocht is niet zonder gevaar. Enkele praktische adviezen en regels die gelden in het buitenland.

Iedere jaar nemen talrijke Belgen de wagen om op zomervakantie te gaan. Deze uittocht is niet zonder gevaar. We geven enkele praktische adviezen en regels die van kracht zijn in het buitenland om de rit in optimale omstandigheden te laten verlopen.

De vijf vitale elementen van uw voertuig

De beste remedie om onaangename verrassingen te vermijden, is een grondig onderhoud van het voertuig vĆ³Ć³r je vertrek. Er zijn vijf elementen die specifiek aandacht verdienen: de lichten, de remmen, de schokdempers, de ruitenwissers en vooral, de banden. Op de Franse autosnelwegen is Ć©Ć©n dodelijk ongeval op vijf tijdens de maanden juli en augustus te wijten aan een kapotte band wegens een te lage bandenspanning. Het is aangewezen om de bandendruk lichtjes te verhogen bij de heen- en terugrit naar uw vakantiebestemming, aangezien uw wagen dan zwaarder beladen is.

Bagage

Het basisprincipe: je plaatst de zwaarste voorwerpen op het laagste niveau, bij voorkeur dus op de vloer van de kofferbak in plaats van op het dak. Indien je toch voorwerpen op het dak moet transporteren, is het noodzakelijk om de lading stevig vast te maken.

Het is aangewezen om geen losse voorwerpen in de wagen te laten rondslingeren: in geval van een botsing, transformeren ze zich tot extreem gevaarlijke projectielen. Een simpele thermos (2 kg) op de achterbank wordt – in geval van een botsing bij een snelheid van 80 km/u- een massa van bijna 60 kg die zich voortbeweegt met een snelheid van 25 km/u. Indien de thermos een passagier raakt, is zijn/haar overlevingskans miniem.

Bereken het gewicht van uw wagen

Misschien hebt u op de vakantiewegen al vaak geamuseerd gekeken naar overbeladen auto’s en bestelwagentjes. Een te zwaar beladen auto is echter niet zo onschuldig. In noodsituaties is zo’n wagen veel moeilijker onder controle te houden en elektronische rijhulp- en stabiliteitsfuncties zoals ABS, ESC en ESP doen hun werk minder goed.

In uw autopapieren en in de handleiding vindt u het toegestane maximumgewicht. Probeer vooraf het gewicht van de bagage, van de inzittenden en eventueel van de mee te nemen fietsen te schatten en zorg ervoor dat u 10 % onder dat maximumgewicht blijft. Op basis van het geschatte gewicht kunt u net vĆ³Ć³r uw vertrek de bandendruk verhogen.

Maak kopieƫn van uw autopapieren (ook van noodnummers)

Ingeval van diefstal of inbraak in uw auto zult u hƩƩl blij zijn als u een kopie van uw autopapieren elders hebt bewaard. Op zak, op de hotelkamer, in een handtas enz. Hetzelfde geldt voor een kopie van de noodnummers en de papieren van het ziekenfonds en van de reisbijstandsorganisatie.

Ga na waar u voordelig kan tanken

Goed voor uw portemonnee: vooral niet tanken langs de autoweg. Tankstations langs de autoweg zijn vrijwel altijd een pak duurder dan daarbuiten (zelfs in Luxemburg!). De goedkoopste pompen zult u in het buitenland vaak vinden aan grote supermarkten aan de toegangswegen naar een stad. Meestal werken ze ook ’s nachts met kredietkaarten.

Als u de moeite doet om buiten de autoweg te zoeken naar een voordelig tankstation, kunt u tot 15 eurocent per liter besparen, zo heeft de mobiliteitsorganisatie VAB zopas berekend. Op een brandstoftank van 50 liter betekent dit een besparing van ā‚¬ 7,50. Nog volgens de VAB blijven Luxemburg en Spanje de voordeligste landen om te tanken. ItaliĆ« is daarentegen een ramp aan het worden: van alle klassieke vakantielanden in Zuid-Europa betaalt u hier vandaag het meest voor autobrandstof.

Vermoeidheid

DĆ© vijand van een vakantieganger achter het stuur is vermoeidheid. Tijdens de maanden juli en augustus speelt vermoeidheid bij Ć©Ć©n op drie ongevallen op autosnelwegen een hoofdrol. Het is dus een noodzaak om uitgerust te vertrekken en om een pauze in te lassen iedere twee uur. Ook tijdens de laatste kilometers is zo’n pauze belangrijk, er spelen zich namelijk vier keer meer ongevallen af tijdens de laatste honderd kilometers van de rit.

De meest verraderlijke tijdspannes zijn ’s middags tussen 14 en 16 uur en ’s ochtends tussen 2 en 6 uur.

Het risico om in te dommelen is drie keer hoger om 16 uur dan om 10 uur. Bij vermoeidheid is het aangewezen om een powernap (korte slaappauze) in te lassen van maximaal 15 Ć  20 minuten.

Naleving van de wegcode

Veel automobilisten verkeren al in een vakantiestemming vanaf het moment dat ze achter het stuur kruipen. Toch is het belangrijk om de basisregels in acht te nemen: de gordel vastklikken (ook de slapende passagiers), de snelheidslimieten naleven (een overschrijding ervan levert immers quasi geen tijdswinst op), de veiligheidsafstand bewaren, en uiteraard, niet rijden onder invloed van alcohol. De grenzen voor de toegelaten promilles alcohol per land en de snelheidslimieten op de diverse wegen in de landen waar u heengaat en waar u doorheen reist, kunt u nagaan op de website van de Europese Commissie (Engelstalig). Klik op het kaartje op de landen die u interesseren.

Respect

Wanneer je vastzit in de file, is een zenuwinzinking nergens voor nodig. De bestuurders rondom u zitten in hetzelfde schuitje, dus beschouw hen niet als uw concurrenten. Een goede voorbereiding van de reisweg, met mogelijke alternatieven in geval van belangrijke files – zelfs al gebruikt u een navigatiesysteem -, is de manier om extra stress te vermijden. Voorzie ook ontspanningsmogelijkheden voor meereizende kinderen.

Leen Baekelandt en Ludo Hugaerts in Plus Magazine

Enkele specifieke regels die van toepassing zijn in het buitenland

* In Polen, Serviƫ, Montenegro en Macedoniƫ mogen dronken passagiers niet vooraan in de wagen zitten.

* In landen zoals Spanje, Portugal, Frankrijk en Zwitersland, behoort een reservebril tot de verplichte uitrusting indien u als bestuurder een bril draagt.

* In Spanje moet u twee gevarendriehoeken in de wagen hebben. In geval van een panne, moet u er Ć©Ć©n plaatsen 50 meter voor en Ć©Ć©n 50 meter achter de wagen.

* Een fluohesje aantrekken in geval van pech of ongeval is in bijna alle Europese landen verplicht. In Luxemburg, Spanje en Italiƫ geldt dit trouwens niet enkel voor de chauffeur, maar voor alle inzittenden indien zij de wagen verlaten.

* In Oostenrijk betekent een knipperend groen verkeerslicht dat het weldra rood zal worden. Het oranje licht in combinatie met het rode licht betekent dat het weldra groen zal worden.

* In de Verenigde Staten mag je over het algemeen door het rode licht rijden om rechtsaf te slaan op een kruispunt. Het verkeersbord “no turn on red” moet aanwezig zijn indien deze maatregel niet wordt toegelaten.

* In RoemeniĆ« is het verboden om met een vuile wagen te rijden omdat deze stof – en modderdeeltjes mogelijke beschadigingen kunnen verbergen.

* In Noorwegen is het verboden om te roken achter het stuur.

* In Duitsland moet u voor het binnenrijden van een groeiend aantal steden een milieusticker hebben.

* Reservelampjes voor de wagen zijn verplicht in Spanje, Kroatiƫ, Sloveniƫ en Tsjechiƫ.

* In Italiƫ gaan de slagbomen bij de tolwegen open, ook al is de betaling met uw kredietkaart mislukt. Betaalt u niet binnen de 15 dagen, dan krijgt u er een boete bovenop en die kan jaren later in uw bus op uw thuisadres toekomen.

* Radarverklikkers of navigatietoestellen die de locatie doorgeven van vaste of mobiele radars zijn in Frankrijk verboden.

* Onder meer in Hongarije, Sloveniƫ, Denemarken, Zweden, Finland en Oostenrijk is het verplicht om met de lichten aan te rijden.

Deze en andere verplichtingen vindt u terug op de website van de Europese Commissie en op de website van Touring.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content