Studie: waarom soloreizen een gat in de markt is

© iStock

Steeds meer mensen trekken er zelf op uit. Toch is soloreizen niet vaak het onderwerp van toeristische studies. Professor Constanza Bianchi vond dat de tijd rijp was voor een onderzoek.

De toeristische sector richt zich voornamelijk op koppels, gezinnen en vriendengroepen. Zo missen ze een groeiende doelgroep: die van de soloreizigers.

Professor Constanza Bianchi van de Queensland University of Technology ziet een gat in de markt voor toeristische diensten en reisbureaus. Als deze instellingen zich meer bewust zijn van de wensen en noden van soloreizigers, kunnen ze doelgerichter reizen aanbieden aan deze groep.

Voor haar onderzoek interviewde de professor 24 deelnemers die net een soloreis achter de rug hadden. Alle ondervraagden hebben familie, vrienden of partners met wie ze een reis hadden kunnen plannen. Ze reizen dus niet alleen uit noodzaak, maar omdat ze er zelf voor kiezen. Ze gaven aan dat ze op deze manier geen rekening hoefden te houden met anderen tijdens de planning, wat erg aangenaam was. ‘Dit klinkt misschien grof, maar ik wilde geen rekening houden met iemand anders,’ klinkt het.

Wel alleen, niet eenzaam

De reizigers klaagden niet over eenzaamheid tijdens de reis. Ze herinnerden de ervaring als erg positief. Voornamelijk de persoonlijke vrijheid, ontspanning en mogelijkheid tot zelfexploratie zorgden voor een leuke reis. De beste reisgezel ben je zelf.

Jezelf leren kennen

‘De soloreizeigers hadden het gevoel dat ze erg veel controle hadden over hun eigen leven en daden,’ licht professor Bianchi toe. Het is dus een aanrader voor mensen die een jachtig, stresserend leven leiden en het gevoel hebben geleefd te worden. Tijdens een soloreis bewandel je volledig je eigen pad, zonder rekening te hoeven houden met anderen. Zo leer je jezelf beter kennen en krijg je de kans om na te denken over je leven.

Niet waar, maar waarom

De bestemming van de reis was voor de ondervraagden minder belangrijk dan deze persoonlijke ervaringen. Ook gaven ze aan dat interactie met andere mensen onderweg bijdroeg aan een positieve ervaring. De twee mogelijke kenmerken van soloreizen die als negatief werden bestempeld zijn een onveilig gevoel en onvriendelijke service. Niet iedereen kwam hiermee in aanraking.

Het is dan ook geen wonder dat films en boeken zoals ‘On the Road’, ‘Eat, Pray, Love’, ‘Wild’, ‘Into the Wild’ en ‘Tracks’ zo populair zijn. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content