Ryanair gaat kosten aanrekenen voor het gebruik van de website

© Belga

Bij Ryanair is het vrijwel onmogelijk op een andere manier een ticket te boeken dan via het internet. En juist daarvoor gaat de vliegmaatschappij vanaf half februari 6 euro administratiekosten per boeking aanrekenen.

Bij Ryanair is het vrijwel onmogelijk op een andere manier een ticket te boeken dan via het internet. En juist daarvoor gaat de vliegmaatschappij vanaf half februari 6 euro administratiekosten per boeking aanrekenen.

Ryanair werd er wereldberoemd mee en had er veel succes bij: de verkoop van extreem goedkope vliegtickets naar bestemmingen binnen Europa. Enkele jaren geleden was het mogelijk om voor zo’n 60 euro met een gezin naar een stad als Rome te vliegen.

De basisprijs van de vliegtickets is nog altijd het laagst bij Ryanair, maar de kosten voor extra diensten zijn flink toegenomen. Zaken als het inchecken van de bagage of het nuttigen van eten en drinken aan boord zijn bij de meeste andere vliegmaatschappijen inbegrepen in de prijs. Zo niet bij Ryanair en die kosten kunnen behoorlijk oplopen.

De kosten die Ryanair los van de vliegticketprijs en de administratiekosten aanrekent
Inchecken van de bagage

Inchecken op het vliegveld

Priority boarding, dat wil zeggen dat u eerder het vliegtuig in mag om een zitplaats te zoeken. Bij Ryanair krijgen de passagiers immers geen gereserveerde stoelen toegewezen, maar moeten ze bij binnenkomst zelf een plaats innemen.

Creditcard toeslag: Ryanair is Ć©Ć©n van de weinige luchtvaartmaatschappijen die deze kosten per persoon en per vlucht berekent. Bovendien is het praktisch min of meer onmogelijk om op een andere manier te betalen dan met een kredietkaart.

Eten en drinken aan boord.

Voor het meenemen van extra bagage betaalt u bij Ryanair flinke toeslagen. Die kosten worden in de zomermaanden bovendien met zo’n 33 procent verhoogd.

Naast kosten voor extra diensten hanteert Ryanair een systeem waarbij u hoge boetes betaalt voor bijvoorbeeld het onjuist , onvolledig of onduidelijk uitprinten van een vliegticket of het veranderen van een datum of tijd op het vliegticket wanneer u dat per ongeluk online verkeerd heeft ingevuld.

Dwaze plannen
Inventief is de Ierse vliegmaatschappij in ieder geval wel. Topman Michael O’Leary lanceert geregeld zulke dwaze plannen dat er vaak twijfel bestaat aan de ernst van zijn plannen.

Zo wilde hij passagiers laten betalen voor het bezoeken van het toilet aan boord, stelde hij voor vetbelasting in te voeren ook voor te zware passagiers die maar Ć©Ć©n stoel nodig hebben, wilde hij staanplaatsen in vliegtuigen mogelijk maken en vond hij dat een stewardess prima als copiloot kan fungeren. Een copiloot is immers alleen nodig als er iets gebeurt met de captain en een stewardess kan dan zijn rol best overnemen.

Gelukkig stuitten deze voorstellen op zoveel verzet dat ze – in ieder geval voorlopig – in de ijskast blijven. (MS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content