Reisbureaus kwaad over ‘ontoereikende dienstverlening’ luchtvaartmaatschappijen

© REUTERS

De Belgian Travel Organisation (BTO), een beroepsvereniging van reisbureaus, is niet te spreken over de dienstverlening van de luchtvaartmaatschappijen na de aanslagen op Zaventem. “We begrijpen dat het moeilijk is, maar de manier waarop ze nu werken, is totaal ontoereikend”, zegt Bernard Tuyttens van BTO.

Volgens Tuyttens draaien de reisbureaus momenteel overuren om klanten te helpen. “Met de luchthaven ervaren we geen probleem, daar krijgen we meteen antwoord.” Maar met de luchtvaartmaatschappijen is er wel een probleem, luidt het. “Vaak willen ze enkel een beslissing nemen voor de reizen van vandaag en lijkt het alsof morgen alles terug normaal gaat vliegen. Rekening houdend met de schade aan de luchthaven lijkt deze oplossing totaal irrealistisch.”

Reiziger aan lot overgelaten

“Het is onze taak om onze klanten te helpen. Wij staan immers het dichtst bij de reizigers. Maar er is een gebrek aan dienstverlening van de luchtvaartmaatschappijen ten opzichte van ons”, stelt Tuyttens. “Een groep maatschappijen – ik noem geen namen – heeft de vluchten bijvoorbeeld afgeleid naar Parijs. Daar krijgen de reizigers dan te horen dat ze maar op eigen kracht naar Brussel moeten vertrekken. De maatschappijen doen niets.”

BTO dringt erop aan dat de luchtvaartmaatschappijen de reisbureaus schriftelijk inlichten. Daarnaast vragen ze een soepele houding zodat ze klanten kunnen herboeken tot begin volgende week. “Dit kan ertoe bijdragen om zo snel mogelijk terug naar een normale dienstverlening te komen”, klinkt het. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content