Nieuwe hogesnelheidslijn tussen Brussel en Birmingham

© Reuters

De Britse regering heeft het licht op groen gezet voor een tweede hogesnelheidslijn, vanuit Londen richting het noorden van Engeland.

De nieuwe spoorlijn zal ook aansluiten op de bestaande hogesnelheidslijn waar de Eurostar gebruik van maakt, waardoor een reiziger vanuit Brussel op drie uur in Birmingham en op drieënhalf uur in Leeds en Manchester zal kunnen staan.

Geïnteresseerde reizigers moeten nog niet te vroeg victorie kraaien, want het eerste stuk van de spoorverbinding, tussen Londen en Birmingham, zou pas in 2026 geopend worden. Tegen 2032-33 zou de HS2 dan verlengd worden naar het noorden via twee vertakkingen: een naar Manchester en een naar Leeds. Dan zou ook de luchthaven Londen Heathrow, de drukste van Europa, een directe verbinding krijgen met de HS2.

Aan het controversiële project hangt een kostenplaatje van 40 miljard euro. “Ik heb beslist dat Groot-Brittannië zich moet smijten in het belangrijkste transportinfrastructuurproject sinds de bouw van de autosnelwegen”, zei de Britse minister van Transport Justine Greening. De regering verdedigt het project, doorgevoerd in tijden van besparingen, door erop te wijzen dat het meer dan 60 miljard euro extra inkomsten zal genereren voor de economie over een periode van 60 jaar.

Vanuit economische hoek wordt het project ook meestal toegejuicht, terwijl milieuactivisten en buurtbewoners steigeren. De regering kwam aan de kritieken tegemoet door bijvoorbeeld verschillende tunnels in te plannen om een aantal landschappen te behouden en geluidsoverlast te verminderen.

Groot-Brittannië heeft momenteel maar een hogesnelheidsspoor, de HS1. Dat verbindt Londen met de tunnel onder het Kanaal over een afstand van 109 kilometer. Het HS2-project moet nog worden goedgekeurd door het parlement. (Belga/MS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content