Luchtvaartmaatschappijen houden zich niet aan de Europese regels

© Reuters

Europese wetgeving moet vliegpassagiers bescherming bieden. Maar wanneer het gaat om bescherming bij vluchtvertraging blijken luchtvaartmaatschappijen de wetten en regels met een korreltje zout te nemen.

Europese wetgeving moet vliegpassagiers bescherming bieden. Maar wanneer het gaat om bescherming bij vluchtvertraging blijken luchtvaartmaatschappijen de wetten en regels met een korreltje zout te nemen. Dat blijkt uit onderzoek van claimbureau Vlucht-vertraagd.nl onder 10.000 vliegpassagiers.

Wanneer een passagier een klacht indient is de kans groot dat hij of zij niet eens een reactie ontvangt.

Vliegpassagiers hebben op basis van Europese wetgeving bij annulering of vertraging van hun vlucht recht op een vergoeding tot 600 euro. In oktober 2012 werd dit bevestigd door het Europese Hof – het hoogste rechtsorgaan van Europa. Luchtvaartmaatschappijen proberen echter keer op keer onder deze wetgeving uit te komen.

Van de 10.000 passagiers kregen slechts 846 passagiers direct na het indienen van hun claim geld van de luchtvaartmaatschappij. De afgewezen passagiers moeten vervolgens volhardend zijn om een vergoeding te krijgen, en soms loopt het zelfs uit op een rechtszaak. Uiteraard schrikt dat consumenten af, volgens Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl.

Technische mankementen

Kapotte ruitenwissers of een defect toilet dat niet goed werkt: ’technische mankementen’ is het meest gehoorde argument om een vergoeding niet uit te betalen. In bijna 40 procent van de gevallen worden dit soort redenen opgevoerd om onder de wetgeving uit te komen volgens het rapport.

Het Europese Hof geeft in haar uitspraken aan dat technische mankementen doorgaans gewoon tot de operationele verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij behoren, tenzij het technische mankement niet voorkomen had kunnen worden. In dat geval is er sprake van overmacht.

Stijging uitkeringen

Sinds de uitspraak van het Hof is er wel een stijging in het aantal schadeclaims dat direct wordt uitbetaald, echter van een hoge mate van bescherming van vliegpassagiers kan absoluut niet worden gesproken, aldus Van Bokhoven. “De cijfers spreken voor zich: luchtvaartmaatschappijen negeren de wettelijke reactietermijn of reageren helemaal niet, en als ze wel reageren wijzen ze praktisch direct de claim af.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content