Hoe belangrijk is het hotelontbijt?

12/12/14 om 01:19 - Bijgewerkt om 01:19

Hoe zien we ons ontbijt in een hotel het liefste? Hotel.info onderzocht het en vroeg 1.155 mensen uit zeven landen naar hun eetgewoonten op reis, met interessante resultaten.

Hoe belangrijk is het hotelontbijt?

© iStockphoto

Hoe zien we ons ontbijt in een hotel het liefste? Hotel.info onderzocht het en vroeg 1.155 mensen uit zeven landen - Engeland, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje, Italië en Brazilië - naar hun eetgewoonten op reis, met interessante resultaten.

83 procent van de ondervraagden wil graag een ontbijt met een uitgebreid aanbod aan etenswaren en drankjes.

Ruim 30% van hotelgasten neemt slechts een half uur de tijd voor koffie, brood en broodjes. Rond twee derde laat zich niet opjagen en blijft een uur of langer ontbijten. Interessant is dat het vooral Duitsers zijn die genieten van het ontbijt en er de tijd voor nemen. Voor Italianen daarentegen kan het niet snel genoeg gaan. Voor hen is de eerste maaltijd van een dag een snelle aangelegenheid.

Warm en voedzaam

Aan welk ontbijt geven we de voorkeur? Op nummer één staat het voedzame en calorierijke Engelse ontbijt, inclusief eieren, worstjes en spek met 39,2% van de stemmen, gevolgd door het zoete continentale ontbijt op de tweede plaats met 24,4% van de stemmen. Weinig gasten beginnen de dag het liefst gezond met muesli, volkorenbrood en fruitsalades. Daardoor belandt het sportontbijt met 10,3% onderaan de lijst.

Het Engelse ontbijt valt zoals verwacht vooral bij Engelsen in de smaak (49%), maar is ook populair onder Duitsers (45,3%), Nederlanders (44,7%) en Brazilianen (44,5%). Met name de Italianen (41,4%) geven de voorkeur aan een zoet ontbijt, op korte afstand gevolgd door de Fransen (33,0%) en Spanjaarden (31,9%). De Fransen zijn echte experts als het gaat om "savoir vivre" en beginnen hun dag graag met een glas mousserende wijn en een plak gerookte zalm (32,9%).

Ergenissen aan het ontbijt

Ongeacht of men kiest voor een zoet of voedzaam ontbijt, gasten hechten veel waarde aan regionale specialiteiten, verse eieren en verschillende soorten koffie. Gasten houden er niet van wanneer etenswaren van gisteren worden opgediend of wanneer het buffet niet wordt aangevuld (beide 22%). Op plaats drie van meest voorkomende ergernissen staat "Onvriendelijk personeel" met 14%.

De prijs daarentegen zorgt zelden voor ontevredenheid: een goed ontbijt mag wat kosten. Bijna 15% van de ondervraagde hotelgasten is bereid om meer dan 16 euro bovenop de kamerprijs te betalen; 42% is bereid om tussen de 11 en 15 euro extra te betalen. 43% van de gasten zou 5 tot 10 euro meer betalen.

Meer overeenkomsten dan verschillen

Over het algemeen is de conclusie: Niet alleen het aanbod in landen en hotels, maar ook de voorkeuren beginnen steeds meer op elkaar te lijken.

De meerderheid is het eens dat ontbijt een gratis service moet zijn, evenals de ergernissen bij het hotelontbijt of de perfecte uren voor het ontbijt. Toch merkten we een aantal verschillen op.

1. Italianen en Spanjaarden zijn prijsgevoeliger

Het grootste deel van de ondervraagden is het erover eens dat een ontbijt niet overmatig duur mag zijn. Maar de Italianen en Spanjaarden willen er het minst aan uitgeven, niet meer 5 tot 10 euro per ontbijt.

2. De Engelsen houden vast aan het Engels ontbijt en de Italianen aan hun zoete alternatief.

Witte bonen in tomatensaus, tomaten, champignons, worstjes en een gebakken ei zijn de ingrediënten voor een traditioneel Engels ontbijt, dat inderdaad de voorkeur heeft van 49% van de Engelsen aan het begin van hun dag. Een keuze die wordt ondersteund door de meerderheid van de Nederlandse en Duitse ondervraagden.

3. De Fransen zijn liever alleen

Ervan uitgaande dat u de tafel in de ontbijtzaal kunt kiezen die het best bij u past. Een stoel bij het raam, een tafel naast het buffet, een stoel naast de uitgang of een rustige tafel in de achterste hoek? Terwijl de meerderheid de voorkeur geeft aan een stoel bij het raam (70%), lijken de Fransen zich het meest comfortabel te voelen aan een afgelegen, rustige tafel (48%).

4. Italianen worden beschouwd als de sprinters onder de ontbijtgasten

Lang aan de ontbijttafel zitten is er voor de Italianen niet bij. Nemen de ondervraagden er gemiddeld tussen de 40 en 50 minuten de tijd voor, willen Italianen er niet langer dan 30 minuten over doen.

Hoe belangrijk is het hotelontbijt?

© GF

Lees meer over:

Onze partners