Gevolgen van greenwashing zijn dodelijk voor hotels

© iStockphoto

Gebruik je handdoek meer dan één keer. Doe het licht uit als je de kamer verlaat. Geen hotel dat tegenwoordig zijn gasten niet aanmoedigt om zich milieubewust te gedragen. Hotels die dat alleen voor hun imago doen, spelen met vuur, zeggen onderzoekers.

Steeds meer hotels moedigen hun gasten aan zich tijdens hun verblijf milieubewust te gedragen. Door bijvoorbeeld niet meteen verse handdoeken te vragen, of door geen licht aan te laten bij het verlaten van de kamer. “Red de planeet”, of iets van die strekking, staat dan op bordjes te lezen in de hotelkamer.

Hotels willen zo niet alleen op hun energiefactuur besparen, ze meten zich ook een groen imago aan. Gaan hotels niet verder dan dat imago en zijn ze eigenlijk niet zo duurzaam, dan spreekt men van greenwashing. Dan misbruikt een hotel het milieu voor zijn eigen winst.

Greenwashing

Steeds meer hotelgasten zijn er zich van bewust dat zich achter een groen imago wel eens greenwashing-praktijken zouden kunnen verschuilen. Dat schrijven experten hospitality management van de Washington State University (VS).

Bijna 80 procent van de toeristen zegt dat groene praktijken een rol spelen bij de keuze van hun verblijf. Maar als ze doorhebben dat een hotel aan greenwashing doet, dan is een meerderheid bereid om dat hotel te boycotten.

Argwaan

Hotels die op die manier door de mand vallen, lopen het risico klanten te verliezen, ook vaste klanten, en zeker die zijn zeer belangrijk voor een hotel, zeggen de onderzoekers, die een enquête deden bij meer dan drieduizend toeristen.

Krijgt een toerist argwaan over de motieven van een hotel, dan slaat hij niet alleen de groene adviezen van het hotel in de wind, hij is ook niet van plan nog terug te keren.

Milieubewuste toeristen zullen in greenwashing-hotels wel nog hun handdoek hergebruiken en het licht sneller uitknippen, maar ook hen zullen ze later niet meer terugzien.

Toeristen krijgen sneller argwaan als een hotel zijn groene praktijken niet in het hele gebouw toepast. Als het bijvoorbeeld zeep en shampoo in wegwerpverpakking aanbiedt, of het afval niet sorteert.

De studie verscheen in het Journal of Contemporary Hospitality Management.

(IPS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content