Booking.com eist niet langer laagste prijs van hotels

21/04/15 om 17:32 - Bijgewerkt om 17:31

De hotelreserveringswebsite Booking.com gaat stoppen met het opleggen van de laagsteprijsgarantie aan hotels in Europa.

Booking.com eist niet langer laagste prijs van hotels

© iStockphoto

De hotelsite heeft daarover toezeggingen gedaan in Frankrijk, Italië en Zweden, en is van plan haar beleid ook in andere Europese landen aan te passen, zo heeft de Franse concurrentiewaakhond bekendgemaakt.

In de drie genoemde landen was, met medewerking van de Europese Commissie, een onderzoek gestart naar de website, na klachten van hotelfederaties over anticoncurrentiële praktijken.

Booking.com belooft nu aanpassingen in Europa. Concreet zal de site vanaf 1 juli hoteluitbaters niet langer verbieden om potentiële klanten op andere reserveringsplatforms of rechtstreeks lagere prijzen te bieden dan diegene die ze op Booking.com afficheren. De reserveringssite blijft hotels wel verbieden om op hun eigen website lagere prijzen aan te bieden.

Laagste prijsgarantie blijft

"Dit zal een omgeving creëren van meer transparantie en meer concurrentie tussen onlinereisagentschappen, hetgeen uiteindelijk de klanten en de hoteluitbaters ten goede zal komen", stelt Booking.com in een persbericht.

De site zegt overigens in de nieuwe situatie nog steeds te streven naar de laagste prijzen. Mocht een consument een claim indienen dat hij op een ander online reisbureau een lagere prijs heeft gevonden, dan zal Booking.com een vergoeding betalen.

Booking.com is de Europese marktleider voor online hotelreservaties. De onderneming, gevestigd in Nederland, werd in 2005 overgenomen door de Amerikaanse gigant Priceline.com. (Belga)

Lees meer over:

Onze partners