Hotelovernachting alsmaar goedkoper

08/03/12 om 09:07 - Bijgewerkt om 09:07

Bron: Knack Weekend

Een hotelovernachting wordt nog altijd goedkoper. De gemiddelde kamerprijs daalde in 2011 met twee procent en deze trend zet zich dit jaar verder door.

Hotelovernachting alsmaar goedkoper

© Thinkstock

Een hotelovernachting wordt nog altijd goedkoper. Dat blijkt uit een onderzoek van boekingssite HotelSpecials.nl. De gemiddelde hotelkamerprijs daalde in 2011 met 2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook in het begin van 2012 zet deze trend door. Reden: de economische crisis.

Trend vanaf juli 2011

In het onderzoek is de gemiddelde prijs die de gast in 2011 betaalt voor een hotelovernachting in de Benelux, Duitsland en Frankrijk vergeleken met de prijs van hotelkamers in dezelfde periode een jaar eerder met twee procent gedaald. Vanaf juli 2011 is een duidelijke prijsdaling zichtbaar.

Duitsland grootste daler

De gemiddelde kamerprijs is het sterkst gedaald in Duitsland. In 2011 betaalde de hotelgast in Duitsland maar liefst 7% minder voor een hotelkamer. Ook in de andere onderzochte landen - Nederland, België, Frankrijk en Luxemburg - is een duidelijke afname in prijs zichtbaar. Zo nemen Nederland en Luxemburg een gedeelde tweede plaats in met een daling van 3 procent.

Kamerprijs Vlaanderen stijgt tegen de trend in

Opvallend is dat ten opzichte van 2010 in 2011 de gemiddelde kamerprijs in Vlaanderen juist een fikse stijging ondergaat. Voor een hotelkamer groeit de prijs in een jaar tijd met maar liefst 6 procent.

De reden hiervoor is een toename van het aantal zakelijke reizigers waardoor de Vlaamse hotel business niet langer enkel afhankelijk is van vrijetijdsgasten.

Vooruitzicht 2012: einde nog niet in zicht

Ook in het begin van 2012 blijven we een daling in prijs zien. De gemiddelde prijs voor een hotelovernachting ligt dan ook 5 procent lager dan in 2011 in dezelfde periode.

Dit geldt voor alle genoemde landen, maar de grootste daler is en blijft Duitsland. (MS)

Lees meer over:

Onze partners