Rode Londense bussen gaan op koffiedik rijden

© iStockphoto

Een aantal van de bekende rode Londense bussen zullen voortaan rijden op biobrandstof die deels is gemaakt van koffiedik.

Dat heeft bio-bean, de Britse start-uponderneming die de brandstof produceert, bevestigd.

De brandstof voor de bussen bestaat voor tachtig procent uit diesel, de overige twintig procent is een mix van biobrandstof en een vloeistof die wordt gewonnen door de recyclage van koffiedik. Dat is het bezinksel dat in de filter overblijft na het zetten van koffie.

“In plaats van het koffiedik naar het stort te voeren, waar er tijdens het vergaan methaan en CO2 vrijkomt, verzamelen we het, recycleren het en vormen het om tot propere brandstof”, aldus Arthur Kay, de oprichter van bio-bean. Hij werkt al vier jaar aan het product, met financiĆ«le en technische steun van de Brits-Nederlandse groep Shell.

In een eerste fase zal bio-bean zesduizend liter koffiedik recycleren. De drab wordt verzameld in winkels in Londen en andere Engelse steden, waarna ze wordt omgezet in olie in een fabriek in Cambridge. Argent Energy, de grootste producent van biobrandstoffen in het Verenigd Koninkrijk, verwerkt het goedje vervolgens in zijn brandstoffen.

Volgens bio-bean kan de CO2-uitstoot van de bussen dankzij zijn product met tien tot vijftien procent verminderd worden, zonder dat de motor moet worden aangepast of dat het verbruik stijgt. Ook taxi’s en vrachtwagens zouden op het koffiedik kunnen rijden.

Alleen al in Londen zou er elk jaar 200.000 ton koffiedik achterblijven van de 2,3 kopjes koffie die elke Londenaar gemiddeld drink per dag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content