Baanbrekende studie: zo verlaat u efficiënt het vliegtuig

29/01/15 om 13:14 - Bijgewerkt op 13/08/16 om 15:06

Ergert u zich ook aan de chaotische en willekeurige manier waarop mensen het vliegtuig verlaten? Dit is een oplossing waar luchtvaartmaatschappijen dringend eens over moeten praten.

Baanbrekende studie: zo verlaat u efficiënt het vliegtuig

© iStock

- Een studie van Northwestern heeft een deboardingformule ontdekt die de uitstaptijd met 35% zou verminderen, zonder dat u daarbij nog uw medepassagiers moet hinderen -

"Good morning ladies and gentlemen, we have reached our destination of SUNNYHOLIDAYLOCATION, we hope you had a pleasant flight." Vakantie! Die wielen van het vliegtuig hebben net het asfalt geraakt, uw tafeltje is naar boven geklapt en uw roman zit alweer in uw handbagage. De piloot kondigt een milde bries en 28 graden aan over de intercom terwijl u snel even uitrekent hoeveel tijd het u zou kosten om u van uw kleding te ontdoen en al joelend de branding in te lopen. Maar eerst... eerst moet u dat vermaledijde vliegtuig nog uit.

Mensen kruipen en krioelen over elkaar heen, duwen uw rugleuning in uw nek en laten hun carry-on luggage met veel bombarie uit de bagageluiken denderen. U klimt over een armleuning om een lawine van overbodig gemaakte winterjassen te ontwijken en krijgt prompt een elleboog in uw ribben. Wanneer u dan eindelijk rechtstaat, aan te schuiven in het gangpad waar zich mensenmassa heeft gepositioneerd die geen millimeter vooruit komt, realiseert u zich dat u al van geluk zal mogen spreken als u überhaupt de zonsondergang in buitenlucht zal mogen meemaken.

Een tijdbesparende manier ontdekt

Het is vreemd dat een sector die zo strict gereguleerd is als de luchtvaart haar passagiers nog steeds geen elegante, efficiënte manier heeft opgelegd om het uitstappen minder chaotisch te laten verlopen. Stewardessen staan vooraan het vliegtuig en aanschouwen met een in hun aangezicht gehouwen roodgestifte glimlach het oorlogstafereel dat zich voor hun ogen afspeelt, zonder in te grijpen of zelfs maar om te roepen dat iedereen moet stoppen met zich "thank you , alstublieft, merci beaucoup, danke schön, gracias" als wilde beesten te gedragen.

Gelukkig zijn er universiteiten als Northwestern die vermoedelijk heel wat frequent flyers huisvesten. Een recente studie van hun openbare planning-departement heeft immers uitgewezen dat er een tijdbesparende manier bestaat om vliegtuigen te verlaten.

Deboardingtime wordt met 35% verkort

Vandaag wordt algemeen aangenomen dat een vliegtuig best horizontaal, rij per rij leegloopt, maar de algoritmes (en andere technische zaken waar u niet aan wil denken wanneer u op vakantie gaat) van de Northwestern studie wezen uit dat het logischer is om het vliegtuig verticaal, en dus kolom per kolom te laten uitstappen. Dat wil zeggen: eerst de mensen van de gangpadzitjes, daarna de mensen van de middelste zitjes en de mensen die aan het raam zaten als laatsten, niet het minst omdat deze opportunisten eigenlijk al een hele vlucht van het beste uitzicht konden genieten. Pas wanneer een volledige kolom leeg is, mag de volgende kolom zich in beweging zetten. Dat zou er dus zo uitzien.

Volgens de cijfers van Northwestern zou de deboardingtime hiermee met 35 procent verkort worden. Denk u eens in hoeveel bruiner u had kunnen zien als u 2x35% meer tijd had gehad om op uw strandstoel te liggen?

Baanbrekende studie: zo verlaat u efficiënt het vliegtuig

© Vox

Natuurlijk is het noodzakelijk dat deze procedure luid, duidelijk en veelvuldig gecommuniceerd wordt, aangezien de ontsnappingsdrang van mensen die in de verte palmbomen en een accomplimentary cocktail zien wenken bijzonder snel in werking treedt.

Eerste klas gefnuikt

Het nadeel aan deze manier van uitstappen is dat mensen die samen op vakantie gaan, en dus vaak ook naast elkaar zitten op het vliegtuig, op deze manier niet samen kunnen uitstappen en ze dus elders op de rest van hun reisgezelschap moeten wachten, allicht in de gang die het vliegtuig met de terminal verbindt, waar zich dan ook een opstopping zal onstaan.

Ook voor families met kleine kinderen is dit bijzonder lastig.

Bovendien worden passagiers die first class reizen op deze manier ook gefnuikt. Het is immers noodzakelijk dat iedereen zich aan de regel van verticaal deboarden houdt, anders ontstaat er in een mum van tijd anarchie en hebt u voor u het weet een armleuning in uw lever geramd gekregen. Maar wanneer passagiers die extra betaalden voor hun premium zitje aan het raam moeten wachten terwijl Het Plebs Van Achter Het Gordijn hen vrolijk taterend voorbijsteekt vervalt het voordeel van zo'n duurder ticket, wat ook nefast is voor de luchtvaartmaatschappijen.

Maar ach, voor een sector die uitpuilt van mensen die dagelijks jongleren met luchtdruk, machines van meer dan driehonderd ton en gevriesdroogde maaltijden is dit een kleintje. Toch?

Baanbrekende studie: zo verlaat u efficiënt het vliegtuig

© iStock

Onze partners