Zullen wij van Koreaanse pop gaan houden?

De Beatles van 2012 zijn Zuid-Koreaans, want ook de wereld van de popmuziek is geglobaliseerd.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In vroeger-was-het-beterkringen, maar soms ook gewoon in het café, hoor je geregeld dat de gouden jaren van de pop nu wel definitief voorbij zijn. Dat is kortzichtig. Het klopt dat de hitparades minder impact hebben dan vroeger. Maar er wordt nog steeds perfecte, pure popmuziek gemaakt (We Found Love van Rihanna is daar een uitstekend voorbeeld van). Pop anno 2012 moet niet onderdoen voor de lichting van 1986 of 1964. Lady Gaga heeft de plek van Madonna ingenomen, en Justin Bieber zit op de stoel van, pakweg, Cliff Richard.
Het grootste verschil met vroeger is dat de markt voor popmuziek met de rest van de wereld geglobaliseerd is. De belangrijkste tieneridolen van het moment komen uit Azië, en de Beatles van 2012 zijn Zuid-Koreaans.

In Japan en China domineren boybands en meisjesgroepen uit Seoel al jaren de tienermedia. Nu volgt de rest van de wereld. In Parijs was het optreden van een handvol Koreaanse teenyboppers in de lente van vorig jaar een immens succes. De jongens van The Shinee en Super Junior werden toen in de luchthaven van Roissy opgewacht door honderden hysterische Franse tieners. Meer van hetzelfde in Londen, waar The Shinee in november een optreden gaf in de Abbey Road Studios. Met nogal wat hysterische taferelen als gevolg. De politie maakte van de gelegenheid gebruik om bij de aankomst van Key en co in Heathrow alvast het veiligheidsplan voor de Olympische Spelen te testen (de jongens werden geëscorteerd door 120 agenten).

Op 8 februari komen The Shinee, 2PM, Beast, Girls’ Generation, T-Ara en U-Kiss terug naar Frankrijk voor het Music Bank in Paris K-Pop Festival (een tweede concert werd onverwacht afgelast, in tegenstelling tot eerdere berichtgeving zijn er nog enkele tickets beschikbaar, oef!).

Hybride

Wat is er bijzonder aan K-Pop? Het genre bouwt voort op de oude succesrecepten van de Japanse popmuziek. Die bestaat sinds de jaren zestig in een soort vacuüm en doet intussen behoorlijk oubollig aan (zie bijvoorbeeld de recente video’s van V6 of Arashi). De Zuid-Koreanen werken met een soortgelijk systeem van managementbureaus, die aan de lopende band nieuwe acts produceren.

Maar er zijn verschillen: Zuid-Korea is internationaler dan het in zichzelf gekeerde Japan. De meeste bands uit Seoel nemen Japanse en Engelse versies van hun hits op. Ze willen de wereld veroorloven, en zijn minder fatalistisch. De muziek wordt vaak aangeleverd door westerse muziekfabrieken: een hybride van europop en bubblegum, met niet bepaald diepgravende teksten (“Hands up high/high, and low/inside out/Just 1 step, 2 step”, uit het oeuvre van Big Bang).

Dat de Koreanen écht kunnen dansen, helpt (vergelijk opnieuw met de vaak klunzige Japanners). In Azië worden ze bovendien beschouwd als bijzonder aantrekkelijk (de jongens zijn groot en bleek), en het land heeft ook een voorsprong op het gebied van plastische chirurgie.

Parallel universum
K-pop is op dit moment een bizar fenomeen. Het leeft ondergronds, maar is tegelijk bijzonder commercieel. Het zorgt voor een zekere generatiekloof, of een mentaliteitskloof: tussen de fans en de anderen, die zich van niets bewust zijn. Omdat de hitparade veel minder impact heeft, en de kids hun muziek in het geniep downloaden, en niemand nog naar de radio luistert of naar televisie kijkt (maar wel naar YouTube) bestaat K-pop in een soort parallel universum: enorm, en toch mysterieus.

Welke groep wordt als eerste een wereldwijd fenomeen? Wij gokken op de meisjes van 2NE1 – I Am The Best was een van de beste singles van 2011.

Jesse Brouns
Tien kenmerkende Koreaanse video’s: 1. 2NE1 – I Am The Best (meer dan 26 miljoen keer bekeken op YouTube)

2. Bigbang – Tonight


3. Girls’ Generation – The Boys

4. SHINee – RingDingDong (een vroege klassieker)


5. Taeyang – I’ll be there (solo-uitstap van Bigbang)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."



6. 2NE1 – Can’t Nobody (nog een absolute klassieker van 2NE1)


7. Super Junior – Bonamana


8. T-ARA – Roly-Poly in Copacabana


9. Teen Top – No more perfume on you (hilarisch)


10. F(x) – Hot Summer Music (populaire meisjesgroep)




Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content