Zuid-Afrikaanse kunstenaar Kurt Pio: ‘Mijn reeks over diamanten past perfect bij Antwerpen’

Kurt Pio © KP

Een kunstenaar die diamanten schildert en in Antwerpen exposeert is een match made in heaven. Kurt Pio bracht drie reeksen mee vanuit thuishaven Kaapstad, waaronder de nooit eerder vertoonde collectie ‘Boys’. Wij spraken met hem over zijn persoonlijke kunst die stevig gelinkt is aan zijn geboorteland.

De expo van Kurt Pio loopt nog tot en met zaterdag 10 oktober in Graanmarkt 13 en Lifeisart Gallery. Op beide locaties toont de kunstenaar 3 reeksen van zijn recenter werk.

Diamonds
Diamonds© KP

‘Ik kwam in Antwerpen terecht via een vriend die in Zuid-Afrika geboren is en nu in Antwerpen woont. We spraken al jaren over samenwerken en brainstormden over manieren waarop, maar het kwam er nooit van. Toen hij mijn schilderijen van diamanten zag, vertelde hij me dat Antwerpen het wereldcentrum van de diamant is. Een ideale link om hier een expo te organiseren. Eerst gingen we enkel de diamanten tentoonstellen, maar de galeristen waren ook geïnteresseerd in mijn ander werk, dus beslisten we om drie reeksen te tonen.’

De romantische artiest

‘Boys’, een van de collecties die ik heb meegebracht naar Antwerpen, werd nog nooit eerder tentoongesteld.’

Boys
Boys© KP

‘Het is een heel persoonlijke reeks, die ik in 2012 voor mezelf heb gemaakt. Ze zat in een doos in m’n atelier, maar voor deze expo heb ik de werken bovengehaald. Ik maakte de reeks in een periode in mijn leven waarin ik het romantische ideaal wilde nastreven van de worstelende artiest. Ik had een beeld voor ogen van een kunstenaar die moet vechten voor z’n kunst, die afziet, die geen geld heeft. Ik gaf dus al m’n commerciële opdrachten op en antwoordde niet meer op e-mails. Ik schilderde enkel wat ik wilde, zonder rekening te houden met anderen.’

‘Het was een periode van introspectie. Ik vroeg me af waarom ik bepaalde dingen doe, wat belangrijk is in het leven en wat eigenlijk geen belang heeft. Deze periode duurde zes maanden en aan het einde ervan haatte ik deze manier van leven en werken. Ik kon niks kopen, kon niet naar restaurants gaan, had nergens geld voor.’

Kiss and (Don’t) Tell

Boys
Boys© KP

De portretten van ‘Boys’ zijn allemaal gebaseerd op jongens die ik ooit gekust heb. Ik heb hen nooit verteld dat ik hen geschilderd heb. Via Facebook zocht ik foto’s van hen en anderen schilderde ik vanuit m’n herinnering. Ik besliste om ze een masker te geven, om hen te vermommen. Zo weten zij niet dat zij het zijn en herkent ook niemand anders hen. Sommigen vinden het zwart van de maskers wat agressief, maar ik vond het de juiste kleur om een mysterieuze toets te geven. Zwart is ook de kleur van onze schaduwen, van dingen die achter ons liggen, ons verleden. Ik zou de werken nooit tentoonstellen in mijn eigen land, omwille van de privacy. Daarom heb ik toegestemd om ze wel in België te tonen, ver weg van huis.’

Liefde voor Zuid-Afrika

‘De derde reeks ‘Botanicals’ is een thema waar ik al 11,5 jaar rond werk. Het is de eerste reeks die ervoor zorgde dat ik naam maakte in m’n eigen land.’

Botanicals
Botanicals© KP

‘De werken zijn schilderijen van aloë vera, een plant die overal groeit in Zuid-Afrika en waar we meer dan twintig soorten van hebben. Ik heb ze geschilderd in een tijd waarin Zuid-Afrikanen opnieuw verliefd wilden worden op hun land, na zware en woelige politieke tijden. Heel wat mensen wilden deze periode zo snel mogelijk achter zich laten en focussen op de toekomst. Ze toonden opnieuw interesse in lokaal geproduceerde producten en inheemse vegetatie. Voor mij is de aloë veraplant een symbool voor de liefde voor Zuid-Afrika. Ik denk dat mijn werken daarom populair werden. Ze zijn sterk gelinkt aan mijn land, net zoals de diamanten.’

Hart voor mode

‘Ik ben gefascineerd door de ongelooflijk getalenteerde modeontwerpers uit België. Helaas heb ik nog niet veel kunnen winkelen hier in Antwerpen, maar ik ben wel al gaan window shoppen bij de prachtige winkel van Dries Van Noten. Mijn hoofdinteresse op gebied van mode is hoeden maken. Vroeger maakte ik vaak hoeden uit papier voor feestjes. Ik lijmde ze gewoon vast en deelde ze uit. Op het feestje gingen de hoeden kapot en erna werden ze weggegooid. Toch stopte ik er vele uren in om ze te maken.’

Ik wilde het vakmanschap van hoeden maken leren en met traditionele materialen zoals wol en stro werken. Daarom volgde ik een professionele opleiding tot hoedenmaker. Nadat ik de techniek had aangeleerd, ontdekte ik dat deze hoeden veel minder leuk waren dan mijn geïmproviseerde feesthoedjes. Ik stopte dus met echte hoeden maken en ging terug naar de hoedjes van papier. Live in the now, live in the moment is mijn leuze.

Vakantie gepland naar Kaapstad? Deze galerieën zijn een bezoekje waard.


In Kaapstad heb je twee wijken: het stadscentrum en Woodstock, een buitenwijk die nieuw leven werd ingeblazen. In beide delen heb je interessante galerijen.


Centrum: Smith Studio, AVA Gallery, Brundyn+

Woodstock: Stevenson, Goodman Gallery, What If The World, Blank, SMAC

Bio Kurt Pio


Kurt Pio (°1977) woont en werkt in Kaapstad, Zuid-Afrika. In 2003 studeerde hij af aan de Cape Peninsula University of Technology in de richting interior design. Pio is een artistieke kameleon die al werd belicht in magazines als GQ, Wallpaper, House&Garden, Elle Decoration, en Visi. Schilderkunst is zijn voornaamste medium, maar hij experimenteert hij ook met nieuwe technieken en vormen. Dit voorjaar opende zijn solotentoonstelling ‘Cape Town’ in de SMITH Studio Gallery in Kaapstad.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content