Zitten deze poppen Barbie op de hielen?

27/01/15 om 15:27 - Bijgewerkt om 15:31

Van deze Queens of Africa werden in Nigeria alleszins al meer exemplaren verkocht dan van het blonde speelgoedicoon. En hun imperium blijft groeien.

Zitten deze poppen Barbie op de hielen?

© Queens of Africa

Queens of Africa, zo heten de poppen die met rasse schreden - althans zo ras hun plastieken gewrichten dat toelaten- Nigeria veroveren. In hun Afrikaanse land van herkomst zijn de Queens, die een bruine huid en donker kroezelhaar hebben, populairder dan blonde bombshell Barbie!

Taofick Okoya kwam op het idee voor de Queens of Africa toen hij voor zijn nichtje een pop wilde kopen maar ontdekte dat geen enkele pop in de speelgoedwinkel op haar leek. Nu, meer dan zeven jaar later, verkoopt Okoya zo'n 9000 poppen per maand, goed voor een marktaandeel van 10 tot 15%. Dat is meer dan wat Mattel kan verzetten in het land.

Het voordeel van een thuismatch

Hoewel het speelgoedbedrijf al tientallen jaren poppen met een donkere huid verkoopt, laat woordvoerder Alan Hilowitz aan Reuters weten dat de aanwezigheid van Mattel in Sub-Sahara Afrika "zeer beperkt" is. Hilowitz gaf schoorvoetend toe dat het bedrijf ook geen plannen voor expansie naar die regio heeft.

Hoe langer Mattel echter wacht, hoe groter de afstand tussen hen en Okoya. De Nigeriaan heeft al het enorme voordeel een thuismatch te spelen en weet dus als geen ander wat zijn potentiële klanten aanspreekt. 'Queens of Africa' moet jonge Afrikaanse meisjes helpen positiever over zichzelf te denken. De poppen vallen samen met Nigeria's grootste bevolkingsgroepen en zijn ook zo gekleed. Zo is Nneko Igbo, Wuraola is Yoruba en Azeezah is Hausa.

De poppen geven de meisjes niet alleen een realistische representatie van etnische verschillen in hun land; ze dragen ook nog eens een positieve boodschap met zich mee. Op de website van Queens of Africa staan de drie poppen afgebeeld met een bord dat #bringbackourgirls bloklettert. Iedere pop komt met een boekje dat kinderen iets meer leert over de cultuur van de pop en hen aanmoedigt om ethisch te denken en te handelen.

"Zwarte poppen verkopen niet"

"Queens of Africa vullen zeker een gat in de markt", vertelt Okoya aan ELLE magazine. "De eerste reacties die we van potentiële verkopers ontvingen waren negatief. Zwarte poppen zouden niet verkopen, zeiden ze." Okaya hield een educatieve campagne in verschillende media waarin hij mensen onderwees over de psychologische impact die poppen hebben op kinderen en wat voor rol een pop met Afrikaanse trekken zou kunnen spelen in de zelfontwikkelingen van Afrikaanse kinderen. "Het heeft me bijna drie jaar tijd gekost om mijn idee erdoor te krijgen", aldus Okaya.

Nadat we de laatste jaren wanhopige pogingen van Mattel hebben gezien om Mexican Barbie (met paspoort (!!) en chihuahua) en Engineer Barbie (die alsnog behulp moest doen op mannen om haar laptop te herstellen) erdoor te krijgen, zijn Okayas Queens of Africa een verademing. (KS)

Lees meer over:

Onze partners