Zes manieren om je zelfvertrouwen te boosten

17/06/15 om 10:40 - Bijgewerkt om 10:41

Jij bent fantastisch, daar zijn wij in ieder geval zeker van, maar soms is het moeilijk om jezelf hiervan te overtuigen. Zes recente studieresultaten die je zelfvertrouwen een schop onder de kont geven.

Zes manieren om je zelfvertrouwen te boosten

© The Motivated Type (Etsy)

Een nieuwe studie heeft uitgewezen dat het tot een groep behoren meer doet voor je zelfvertrouwen dan je aantal vrienden. En nee, een abonnement op Netflix of een profiel op Reddit telt blijkbaar niet als "groep".

De studie, uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Kansas en de Universiteit van Queensland, omhelst een intensieve observatieperiode van verschillende groepen, waaronder schoolkinderen, bejaarden en voormalige daklozen om te zien wat voor effect hun groepsituatie op hun zelfbeeld had. Het resultaat? Wanneer de groep bijdraagt tot de identiteit van een persoon dan zal het behoren tot die groep die persoon ook meer zelfvertrouwen geven. "Groepen hebben vaak rijke waarden- en normensets. Door ons hiermee te identificeren geven groepen ons een soort lens waardoor we de wereld zien", aldus hoofdonderzoekster Jolanda Jetten. "Wie omringd wordt door mensen die op dezelfde golfhoogte zitten zal minder aan zichzelf twijfelen en zich minder alleen voelen."

Aangezien niet iedereen zich echter 'super-mega-demax' voelt in een groep: vijf andere studieresultaten die invloed zouden hebben op je zelfvertrouwen.

Meer (Glim)lachen

Volgens een studie uit 2013 van sociaal psychologe Amy Cuddy kunnen onze houding en gezichtsuitdrukkingen wel degelijk bijdragen tot een verbetering van ons zelfvertrouwen. Recht dus je rug, til je kin op, grijns de dag tegemoet en fake it till you make it!

Sporten

Wie sport maakt endorfines aan, een stof in de hersenen waarvan geweten is dat ze ons gelukkiger maken, maar die ons blijkbaar ook meer zelfvertrouwen geeft. Bovendien hebben talloze studies al bewezen dat sporten niet enkel goed is voor je fysieke, maar ook voor je mentale gezondheid, zozeer dat het voorgeschreven wordt aan mensen met een burn-out of depressie.

In Servië wonen

Volgens een studie uit 2005, gepubliceerd in het Journal of Personality and Social Psychology, hebben Serviërs het meeste zelfvertrouwen ter wereld, althans, toch meer zelfvertrouwen dan de inwoners van de andere 53 landen die onderzocht werden. Chili en Israel komen respectievelijk op de tweede en derde plaats en zelfverklaard underdog België is uiteraard niet in de top tien te bespeuren.

Leer een vaardigheid

Onderzoek door het Britse 'Department for Business, Innovation and Skills' heeft uitgewezen dat mensen die hun vrije tijd spenderen aan het aanleren van een nieuwe vaardigheid dezelfde zelfvertrouwenboost ondergaan als wanneer ze promotie maken. Schrijf je dus eindelijk in voor die cursus Italiaans of blaas het stof van die oude vleugelpiano van je groottante.

Breng tijd door op Facebook

Verrassend maar waar: een studie uit 2011 door Cornell University toonde aan dat een paar minuten naar je eigen Facebookprofiel staren een positief effect heeft op je zelfvertrouwen. Bijna iedereen gebruikt sociale media immers voor de positieve momenten met de wereld te delen (behalve de klagers die ieder buikpijntje kenbaar willen maken) en wie even met de neus op de rooskleurige feiten gedrukt wordt en ziet hoe awesome zijn/haar leven wel niet is zal zich automatisch beter voelen over zichzelf en de weg die hij/zij heeft afgelegd.

Kleed je op

In 2014 concludeerde de Universiteit van Hertfordshire dat onze kleding een grote invloed heeft op hoe we ons voelen. Niet alleen omdat we ons realiseren dat mensen hun eerste indruk van jou goed zal zijn omdat je er netjes uitziet, maar ook omdat kleding die we mooi vinden weer diezelfde endorfines vrijmaakt. Handig, al moeten wij de eerste therapeut die Alexander Wang in plaats van Alprazolam voorschrijft nog tegenkomen.

via Bustle

Lees meer over:

Onze partners